| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak sporzadzić regulamin pracy zgodny z prawem

Jak sporzadzić regulamin pracy zgodny z prawem

Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe.

Termin i miejsce wypłaty wynagrodzenia

Termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia muszą być określone w regulaminie w sposób precyzyjny, co w dużej liczbie przypadków nie jest w praktyce przestrzegane.

Regulamin pracy musi wskazywać konkretną datę wypłaty pracownikom wynagrodzenia za pracę, a nie posługiwać się np. zwrotem „do 10. dnia następnego miesiąca”. Termin wypłaty powinien być zatem wskazany w sposób konkretny, tj.: „ostatniego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni”, „10. dnia następnego miesiąca” itp.

WAŻNE!

Regulamin pracy powinien wskazywać konkretną datę wypłaty wynagrodzenia.

Ponadto w regulaminie pracy powinny być określone wszystkie elementy przewidziane przepisami Kodeksu pracy (termin, miejsce, czas i częstotliwość), bez względu na formę wypłaty wynagrodzenia za pracę, jaka funkcjonuje u pracodawcy. Często zdarza się, że gdy w zakładzie wypłata jest dokonywana przelewami na konta bankowe wszystkich pracowników, to pracodawca nie zawiera w treści regulaminu pracy informacji o miejscu i czasie wypłaty. Tymczasem w Kodeksie pracy wciąż za podstawową formę wypłaty jest uznawana forma gotówkowa, do rąk pracownika. Przelewanie wynagrodzenia na konto wymaga pisemnej zgody pracownika, której nie ma on obowiązku wyrażać (art. 86 § 3 Kodeksu pracy). Dlatego regulamin musi zawierać określenie miejsca (np. kasa zakładu, pokój księgowości) oraz czasu (np. w godzinach od 8.00 do 16.00) wypłaty wynagrodzenia, chociażby w okresie tworzenia regulaminu żaden z pracowników nie korzystał z takiej formy wypłaty.

Wykaz prac wzbronionych młodocianym i kobietom

W regulaminie pracy powinny być określone:

  • wykaz prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
  • wykaz prac lekkich dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
  • rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego.

Wszystkie te wykazy muszą być dostosowane do warunków występujących w danym zakładzie pracy i do rodzaju prac, jakie się w nim wykonuje, a nie tylko przytaczać przepisy regulujące te zagadnienia. Często bowiem zdarza się, że pracodawcy kopiują do regulaminu pracy całość rozporządzeń regulujących te zagadnienia.

Jeżeli w firmie nie ma pracowników młodocianych, to dopuszczalne jest, by w regulaminie pracy wprowadzić zapis, że nie ustala się wykazu prac wzbronionych młodocianym oraz rodzajów prac dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego, ponieważ pracodawca nie zatrudnia takich osób. Gdy w zakładzie zostanie zatrudniony taki pracownik, wówczas pracodawca musi sporządzić wykazy pracy wzbronionych i dozwolonych pracownikom młodocianym.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »