| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Wydanie duplikatu świadectwa pracy dla byłego pracownika

Wydanie duplikatu świadectwa pracy dla byłego pracownika

Zgłosił się do nas były pracownik z prośbą o wydanie duplikatu świadectwa pracy. W jakim terminie mamy obowiązek wydać mu taki duplikat? Czy obowiązują nas w tym przypadku takie same przepisy, jak przy wydawaniu świadectwa pracy?

Niewydanie duplikatu

Mimo że przepisy nie precyzują terminu wydania duplikatu świadectwa pracy, warto pamiętać, że zbyt długie, nieuzasadnione odwlekanie tego obowiązku może powodować negatywne skutki prawne po stronie byłego pracownika i byłego pracodawcy.

W praktyce może powstać pytanie, jakie konsekwencje dla pracodawcy wiążą się z niewydaniem lub z wydaniem odpisu świadectwa w czasie znacząco odległym od dnia zgłoszenia żądania w tej sprawie. Przepisy bezpośrednio nie regulują tych zagadnień. Roszczenia z Kodeksu pracy o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania wadliwego świadectwa oraz określające wysokość odszkodowania mają zastosowanie wobec oryginału świadectwa, wydawanego w związku z rozwiązaniem lub ustaniem stosunku pracy. Nie ma więc bezpośrednich podstaw do stosowania powyższych regulacji w stosunku do odpisu świadectwa – tym bardziej że prawo nic nie mówi o terminie jego wydania. Ponieważ jednak wydanie odpisu jest obowiązkiem byłego pracodawcy, brak jego realizacji lub zawiniona realizacja ze znacznym opóźnieniem w stosunku do terminu złożenia wniosku mogą wiązać się z odpowiedzialnością, na zasadach ogólnych na podstawie Kodeksu cywilnego, za szkodę poniesioną przez byłego pracownika.

PRZYKŁAD

Były pracownik wystąpił do byłego pracodawcy z pisemnym, umotywowanym wnioskiem o wydanie świadectwa pracy. Mimo upływu miesiąca pracownik nie otrzymał duplikatu świadectwa, tracąc możliwość zatrudnienia u nowego pracodawcy. Ponieważ niewydanie duplikatu świadectwa pracy spowodowało dla byłego pracownika szkodę, może on dochodzić odszkodowania od byłego pracodawcy w wysokości wyrządzonej szkody.

Obowiązkiem pracodawcy jest wydanie odpisu świadectwa pracy na każde umotywowane żądanie byłego pracownika.

PRZYKŁAD

Pracownik na skutek zalania mieszkania utracił świadectwo pracy. W związku z tym wystąpił z pisemnym wnioskiem do byłego pracodawcy o wydanie odpisu świadectwa. Ponieważ teczka z uzyskanym odpisem została skradziona, były pracownik ponownie zwrócił się do pracodawcy z wnioskiem o sporządzenie odpisu świadectwa. Pracodawca odmówił uzasadniając, że wydał już pracownikowi odpis świadectwa pracy. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Przepisy nie określają liczby odpisów świadectwa pracy, zatem pracodawca powinien wydawać byłemu pracownikowi duplikat takiego dokumentu za każdym razem, kiedy pracownik wystąpi o to z umotywowanym wnioskiem.

Pracodawca nie ma prawa pobierać jakichkolwiek opłat z tytułu wydania takiego odpisu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Bird & Bird

Kancelaria doradztwa prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »