| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy pracownikom należy zmienić umowy o pracę, jeśli następuje zmiana nazwy firmy

Czy pracownikom należy zmienić umowy o pracę, jeśli następuje zmiana nazwy firmy

Nasza firma, która jest spółką z o.o., od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę. Czy w związku z tym powinniśmy zmienić pracownikom umowy o pracę, czy możemy w inny sposób poinformować ich o zmianie nazwy firmy?

Nie muszą Państwo zmieniać pracownikom umów o pracę. O zmianie nazwy firmy powinni Państwo poinformować pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w Państwa zakładzie.

Zasadą jest, że zmiana nazwy firmy nie zmienia pracodawcy jako podmiotu stosunków prawnych w zakresie prawa pracy. Zmiana samej nazwy spółki nie oznacza, że staje się ona inną osobą prawną. Taka spółka nadal pozostaje stroną w zawartych wcześniej umowach o pracę.

Ze względów porządkowych powinni jednak Państwo powiadomić pracowników o zmianie nazwy w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie. Pracodawcy najczęściej informują pracowników o takiej zmianie w formie indywidualnych pism, na tablicy ogłoszeń lub w firmowym intranecie.

Jeżeli nazwa firmy funkcjonuje w którymś z przepisów wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy, wynagradzania, premiowania itp.), to w informacji do pracowników warto zaznaczyć, że wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y.

PRZYKŁAD

Firma X od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę na Y. W pierwszej połowie grudnia 2011 r. w firmowym intranecie został zamieszczony komunikat następującej treści: ,,Zmiana nazwy firmy z X na Y jest konsekwencją przeobrażeń, jakie miały miejsce w naszej działalności. Uprzejmie informujemy wszystkich pracowników, że zmiana nazwy spółki nie wymaga zmian w dotychczas obowiązujących stosunkach prawnych. Wszystkie dotychczas podpisane umowy o pracę nadal obowiązują. Od 1 stycznia 2012 r. we wszystkich dokumentach finansowo-księgowych oraz w nowo zawieranych umowach będzie pojawiać się nowa nazwa spółki. Wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y”. Ogłoszony w ten sposób komunikat jest wystarczający i stanowi kompletną informację dla wszystkich pracowników.

Zmiana umowy o pracę aneksem musiałaby dotyczyć warunków zatrudnienia (pracy i płacy) wpływających na sytuację pracownika, np. zmiana rodzaju pracy, miejsca jej wykonywania, wynagrodzenia czy wymiaru czasu pracy (art. 29 § 4 Kodeksu pracy). Skoro jednak poza nazwą pracodawcy nie zmieniają się warunki zatrudnienia pracowników, nie ma podstaw do podpisywania aneksów do umów o pracę.

WAŻNE!

Zmiana nazwy pracodawcy nie wpływa w żaden sposób na treść stosunków pracy zawartych z pracownikami.

Ważne jest, aby po zmianie nazwy firmy, we wszystkich nowych dokumentach używać już wyłącznie nowej nazwy pracodawcy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »