| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy pracownikom należy zmienić umowy o pracę, jeśli następuje zmiana nazwy firmy

Czy pracownikom należy zmienić umowy o pracę, jeśli następuje zmiana nazwy firmy

Nasza firma, która jest spółką z o.o., od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę. Czy w związku z tym powinniśmy zmienić pracownikom umowy o pracę, czy możemy w inny sposób poinformować ich o zmianie nazwy firmy?

Nie muszą Państwo zmieniać pracownikom umów o pracę. O zmianie nazwy firmy powinni Państwo poinformować pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w Państwa zakładzie.

Zasadą jest, że zmiana nazwy firmy nie zmienia pracodawcy jako podmiotu stosunków prawnych w zakresie prawa pracy. Zmiana samej nazwy spółki nie oznacza, że staje się ona inną osobą prawną. Taka spółka nadal pozostaje stroną w zawartych wcześniej umowach o pracę.

Ze względów porządkowych powinni jednak Państwo powiadomić pracowników o zmianie nazwy w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie. Pracodawcy najczęściej informują pracowników o takiej zmianie w formie indywidualnych pism, na tablicy ogłoszeń lub w firmowym intranecie.

Jeżeli nazwa firmy funkcjonuje w którymś z przepisów wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy, wynagradzania, premiowania itp.), to w informacji do pracowników warto zaznaczyć, że wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y.

PRZYKŁAD

Firma X od 1 stycznia 2012 r. zmieniła nazwę na Y. W pierwszej połowie grudnia 2011 r. w firmowym intranecie został zamieszczony komunikat następującej treści: ,,Zmiana nazwy firmy z X na Y jest konsekwencją przeobrażeń, jakie miały miejsce w naszej działalności. Uprzejmie informujemy wszystkich pracowników, że zmiana nazwy spółki nie wymaga zmian w dotychczas obowiązujących stosunkach prawnych. Wszystkie dotychczas podpisane umowy o pracę nadal obowiązują. Od 1 stycznia 2012 r. we wszystkich dokumentach finansowo-księgowych oraz w nowo zawieranych umowach będzie pojawiać się nowa nazwa spółki. Wszystkie dotychczasowe postanowienia dotyczące firmy pod nazwą X w pełnym zakresie obowiązują w odniesieniu do firmy działającej pod nazwą Y”. Ogłoszony w ten sposób komunikat jest wystarczający i stanowi kompletną informację dla wszystkich pracowników.

Zmiana umowy o pracę aneksem musiałaby dotyczyć warunków zatrudnienia (pracy i płacy) wpływających na sytuację pracownika, np. zmiana rodzaju pracy, miejsca jej wykonywania, wynagrodzenia czy wymiaru czasu pracy (art. 29 § 4 Kodeksu pracy). Skoro jednak poza nazwą pracodawcy nie zmieniają się warunki zatrudnienia pracowników, nie ma podstaw do podpisywania aneksów do umów o pracę.

WAŻNE!

Zmiana nazwy pracodawcy nie wpływa w żaden sposób na treść stosunków pracy zawartych z pracownikami.

Ważne jest, aby po zmianie nazwy firmy, we wszystkich nowych dokumentach używać już wyłącznie nowej nazwy pracodawcy.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »