| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy zagraniczne świadectwo pracy powinno być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego

Czy zagraniczne świadectwo pracy powinno być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego

Zatrudniliśmy pracownika, obywatela polskiego, który pracował wcześniej przez 3 lata w Finlandii. Na potwierdzenie tego okresu zatrudnienia pracownik przedstawił nam przetłumaczony przez siebie dokument, będący odpowiednikiem naszego świadectwa pracy. Czy mamy obowiązek uwzględnić takie tłumaczenie, czy jednak fińskie świadectwo pracy powinno być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego? Czy taki okres pracy za granicą wliczamy pracownikowi do uprawnień pracowniczych?

Tłumaczenia może dokonać np. samodzielnie pracownik, nauczyciel języka obcego, tłumacz przysięgły. Jednak dokonanie tej czynności przez tłumacza przysięgłego daje pracodawcy pewność co do autentyczności i poprawności tego tłumaczenia.

WAŻNE!

Pracodawca może żądać od pracownika przetłumaczonego dokumentu, ale wybór, kto go przetłumaczy, należy tylko do pracownika.

Jeśli mają Państwo uzasadnione wątpliwości co do tłumaczenia świadectwa pracy przedłożonego przez pracownika, mogą Państwo odmówić przyjęcia tego dokumentu i wnioskować o dostarczenie przez pracownika dodatkowych informacji uzupełniających.

PRZYKŁAD

Pracownica przyniosła nowemu pracodawcy tłumaczenie dokumentu potwierdzające 5-letni okres zatrudnienia w Niemczech. Tłumaczenia dokonał tłumacz przysięgły, ale z dokumentu nie wynika, jaki charakter miał stosunek prawny (czy była to umowa o pracę czy inna umowa). Pracodawca może poprosić pracownika o uzupełnienie dokumentacji np. o formularze rozliczeniowe, dokumenty płacowe, druki potwierdzające odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne itp.

Podstawa prawna:

  • art. 86 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
  • § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286 ze zm.).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »