| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odmowa wykonania polecenia pracodawcy

Odmowa wykonania polecenia pracodawcy

Pracodawca naszej firmy czasami przywozi ze sobą psa, który siedzi w jego gabinecie. W ubiegłym tygodniu pracodawca sprawdzał raporty i w celu wyjaśnienia wątpliwości prosił, żeby przyszła do jego gabinetu pracownica z działu informatycznego. Kiedy pracownica zobaczyła psa, odmówiła wejścia do gabinetu. Szef zdenerwował się jej reakcją i chce ją ukarać za odmowę wykonania polecenia służbowego. Czy może tak zrobić?

Jeśli odmowa wejścia do gabinetu pracodawcy wynikała z obawy przed psem, pracodawca nie może w żaden sposób ukarać pracownicy. Ponadto powinien zrezygnować z przyprowadzania zwierzęcia do firmy, ponieważ jego obowiązkiem jako pracodawcy jest zapewnienie wszystkim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Sytuacja, w której pracownica obawia się o swoje zdrowie (np. boi się pogryzienia przez psa), nie spełnia wymogu bezpiecznej i higienicznej pracy.

UZASADNIENIE

Za odmowę wykonania polecenia służbowego pracodawca może zastosować wobec pracownika środki dyscyplinujące, np. w postaci kar porządkowych. Jednak nie każde polecenie pracodawcy musi być przez pracownika wykonane. Pracownik ma obowiązek wykonania jedynie takich poleceń, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (art. 100 § 1 Kodeksu pracy). Takim poleceniem jest z pewnością polecenie (np. wydane telefonicznie), aby pracownica udała się do gabinetu szefa i wyjaśniła mu wątpliwości związane z raportami, zakładając, że pracownica, której wydano takie polecenie, była osobą kompetentną (posiadającą wymaganą wiedzę, doświadczenie, uprawnienia itp.). A zatem odmowa wykonania takiego polecenia zwykle może być podstawą do ukarania pracownika karą porządkową.

Na ukaranie nie kwalifikuje się jednak sytuacja, w której odmowa wykonania polecenia służbowego była podyktowania względami obiektywnymi, np. pracownica nie mogła wykonać polecenia, ponieważ wykonuje inne polecone jej zadanie, którego z przyczyn obiektywnych nie może przerwać (np. w przeciwnym razie utraci dane), nie posiada niezbędnej wiedzy (np. nigdy nie przygotowywała takich raportów, pracuje w innym dziale itp.). Inaczej bowiem należy traktować pracownika, który nie może z konkretnych przyczyn wykonać polecenia służbowego, a inaczej pracownika, który wykonać go nie chce – bez uzasadnionego powodu. W każdym takim przypadku, gdy z przyczyn obiektywnych pracownik nie jest w stanie wykonać polecenia służbowego, nie powinien być karany. Jednak aby nie narazić się na sankcje za niewykonanie polecenia służbowego, pracownik powinien poinformować pracodawcę, dlaczego nie wykona (nie może wykonać) danego polecenia służbowego. Wówczas sytuacja jest jasna i od początku nie ma wątpliwości, jak traktować zachowanie pracownika.

WAŻNE!

Jeżeli z przyczyn obiektywnych pracownik nie może wykonać polecenia pracodawcy, nie powinien być za to ukarany.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »