| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

W naszym zakładzie w sezonie letnim pracuje do 60 osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych i produkcyjnych. Pracownicy biurowi mają stałe angaże i pisemne zakresy czynności. Czy mamy obowiązek sporządzenia pisemnych zakresów czynności także pracownikom produkcyjnym?

Nie muszą Państwo sporządzać na piśmie zakresów czynności (obowiązków) pracownikom produkcyjnym. Dopuszczalna jest sytuacja, w której tylko część pracowników będzie posiadała te dokumenty w formie pisemnej. Pracownicy bez pisemnych zakresów czynności powinni być ustnie poinformowani o swoich obowiązkach i sposobie wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach.

UZASADNIENIE

Obowiązkiem pracodawcy jest zapoznanie każdego pracownika przystępującego do pracy na danym stanowisku z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania powierzonej pracy oraz z podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 Kodeksu pracy). W przypadku każdego nowego pracownika powinni Państwo określić konkretne zadania, jakie będzie miał do wykonania, i zapoznać go ze sposobem ich wykonania. Przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawców wymogu sporządzenia zakresu obowiązków w formie pisemnej. Nie ma też zakazu przekazania tylko niektórym pracownikom pisemnych zakresów czynności.

W praktyce najczęściej nie sporządza się pisemnych zakresów czynności w przypadku prac prostych, o jednorodnym charakterze. Potwierdza to orzecznictwo Sądu Najwyższego. W wyroku z 7 stycznia 1998 r. (I PKN 457/97, OSNP 1998/22/653) Sąd Najwyższy stwierdził, że „(...) powinność zaznajomienia pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków oraz ze sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach (art. 94 pkt 1 k.p.) może być zrealizowana również w formie informacji ustnej, której treść uwzględnia charakter pracy i skalę jej złożoności, a także wykształcenie i zawodowe doświadczenie pracownika (...)”.

Bezpieczniej jest jednak dla pracodawcy sporządzić zakres obowiązków w formie pisemnej. Forma pisemna zakresu obowiązków jest korzystniejsza dla pracodawcy niż forma ustna np. w przypadku sporów z pracownikiem dotyczących naruszenia obowiązków pracowniczych. Brak pisemnego zakresu obowiązków ogranicza udowodnienie winy pracownikowi.

Zakres czynności stanowi uszczegółowienie określonego w umowie rodzaju umówionej pracy, jednak nie może on rozszerzać obowiązków ponad te, które wynikają z umowy o pracę. Rodzaj umówionej pracy jest istotnym elementem umowy o pracę (art. 29 § 1 Kodeksu pracy) i może być w niej określony przez wskazanie stanowiska, które pracownik ma zajmować, funkcji, zawodu czy specjalności pracownika.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

KONDRAT Kancelaria Prawno-Patentowa

Kancelaria Prawno-Patentowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »