| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

W naszym zakładzie w sezonie letnim pracuje do 60 osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych i produkcyjnych. Pracownicy biurowi mają stałe angaże i pisemne zakresy czynności. Czy mamy obowiązek sporządzenia pisemnych zakresów czynności także pracownikom produkcyjnym?

Nie muszą Państwo sporządzać na piśmie zakresów czynności (obowiązków) pracownikom produkcyjnym. Dopuszczalna jest sytuacja, w której tylko część pracowników będzie posiadała te dokumenty w formie pisemnej. Pracownicy bez pisemnych zakresów czynności powinni być ustnie poinformowani o swoich obowiązkach i sposobie wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach.

UZASADNIENIE

Obowiązkiem pracodawcy jest zapoznanie każdego pracownika przystępującego do pracy na danym stanowisku z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania powierzonej pracy oraz z podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 Kodeksu pracy). W przypadku każdego nowego pracownika powinni Państwo określić konkretne zadania, jakie będzie miał do wykonania, i zapoznać go ze sposobem ich wykonania. Przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawców wymogu sporządzenia zakresu obowiązków w formie pisemnej. Nie ma też zakazu przekazania tylko niektórym pracownikom pisemnych zakresów czynności.

W praktyce najczęściej nie sporządza się pisemnych zakresów czynności w przypadku prac prostych, o jednorodnym charakterze. Potwierdza to orzecznictwo Sądu Najwyższego. W wyroku z 7 stycznia 1998 r. (I PKN 457/97, OSNP 1998/22/653) Sąd Najwyższy stwierdził, że „(...) powinność zaznajomienia pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków oraz ze sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach (art. 94 pkt 1 k.p.) może być zrealizowana również w formie informacji ustnej, której treść uwzględnia charakter pracy i skalę jej złożoności, a także wykształcenie i zawodowe doświadczenie pracownika (...)”.

Bezpieczniej jest jednak dla pracodawcy sporządzić zakres obowiązków w formie pisemnej. Forma pisemna zakresu obowiązków jest korzystniejsza dla pracodawcy niż forma ustna np. w przypadku sporów z pracownikiem dotyczących naruszenia obowiązków pracowniczych. Brak pisemnego zakresu obowiązków ogranicza udowodnienie winy pracownikowi.

Zakres czynności stanowi uszczegółowienie określonego w umowie rodzaju umówionej pracy, jednak nie może on rozszerzać obowiązków ponad te, które wynikają z umowy o pracę. Rodzaj umówionej pracy jest istotnym elementem umowy o pracę (art. 29 § 1 Kodeksu pracy) i może być w niej określony przez wskazanie stanowiska, które pracownik ma zajmować, funkcji, zawodu czy specjalności pracownika.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Pysz

Doradca podatkowy nr 11335

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »