REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wójt, zastępca wójta oraz skarbnik są urzędnikami

Małgorzata Terlikowska

REKLAMA

Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?

Tak, stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika należy zaliczyć do grupy stanowisk urzędniczych.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Ustawa o pracownikach samorządowych określa, że jej przepisy stosuje się m.in. do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie gminy(art. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Pracownicy samorządowi są zatrudniani w urzędzie gminy na podstawie wyboru (w ten sposób jest obsadzane stanowisko wójta) oraz na podstawie powołania (na takiej podstawie są zatrudniane osoby na stanowiskach zastępcy wójta oraz skarbnika). Wskazuje to w sposób jednoznaczny, że stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika należy zaliczać do pracowniczych stanowisk samorządowych. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, doradców, asystentów oraz pomocniczych i obsługi (art. 4 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie wynika wprawdzie wprost kwalifikacja stanowisk – wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika do stanowisk urzędniczych kierowniczych. W tabelach w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia (tabele I i III), w przeciwieństwie do tabeli IV, nie wprowadzono rozróżnienia na stanowiska kierownicze urzędnicze oraz urzędnicze, pomocnicze i obsługi. Jednak logiczna interpretacja pozycji, jaką zajmują osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika pozwala na zakwalifikowanie ich jako osób zajmujących stanowiska urzędnicze kierownicze.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo braku wyraźnego wskazania w przepisach o pracownikach samorządowych, że stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika są stanowiskami urzędniczymi kierowniczymi, należy je zaliczyć do takich stanowisk.

Do stanowisk wójta, zastępcy wójta i skarbnika z uwagi na ich specyficzną podstawę zatrudnienia, tj. wybór oraz powołanie, mają zastosowanie, obok ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, przepisy innych ustaw, np. ustawy o samorządzie gminnym.

Do pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (wójt) oraz powołania (zastępca wójta, skarbnik) nie stosuje się przepisów rozdziału 2 ustawy o pracownikach samorządowych (nawiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę) oraz art. 39 ust. 2 – tzn. nie umieszcza się tych stanowisk (wybór i powołanie) w regulaminie wynagradzania (art. 772 § 5 Kodeksu pracy).


Wójt, zastępca wójta i skarbnik nie podlegają okresowej ocenie dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, nie składają oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz oświadczenia majątkowego w trybie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych (art. 34 ustawy o pracownikach samorządowych). W zakresie składania oświadczeń majątkowych mają do nich jednak zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

Natomiast do wójta, zastępcy wójta i skarbnika stosujemy m.in. przepisy dotyczące obowiązków pracowników samorządowych, podnoszenia kwalifikacji czy wynagrodzenia.

Podstawa prawna

  • art. 2 pkt 3, art. 4, art. 34, art. 39 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.),
  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398 ze zm.),
  • art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • art. 772 § 5 Kodeksu pracy.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy najlepiej wziąć urlop 2024?

Zbliża się sezon letni, a wraz z nim plany wyjazdowe. Sprawdź, kiedy najlepiej wziąć urlop, aby wypoczywać jak najdłużej. Zaplanuj wyjazd w maju, czerwcu, lipcu, sierpniu lub wrześniu. Poniższy kalendarz wskazuje, kiedy zaplanować wakacje w 2024 r. - 4 dni lub więcej.

Podwyżki wynagrodzenia w branży IT. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo duże, mogą zarobić nawet 25 tys. zł

Wynagrodzenia specjalistów IT rosną, mimo trudniejszego okresu w branży. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo wysokie.

1 maja też wolne w Niemczech. Dni wolne od pracy Niemcy

Jakie są dni wolne od pracy w Niemczech? Jakie są dni wolne od pracy w Polsce? Okazuje się, że kilka dni się powiela - jest to m.in. 1 maja. W Niemczech nie zapowiada się jednak tak długa majówka jak w Polsce. Dlaczego? Ponieważ w Niemczech dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju ale tylko w pewnym zakresie, w innym reguluje to wewnętrzne prawo lokalne, dla danego landu. W Polsce dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju, obowiązuje jedna ustawa, nie ma różnicowania ze względu na województwa czy powiaty. Wewnętrzne prawo lokalne nie reguluje tej materii.

GUS: Stopa bezrobocia w marcu wyniosła 5,3 proc. Więcej zwolnień grupowych

W marcu br. było 822,2 tys. bezrobotnych w Polsce. Stopa bezrobocia wyniosła 5,3 proc.

REKLAMA

Prawo cywilne, karne i rodzinne - będą nowe kodeksy!

Rząd zrobił nie małą niespodziankę. Można spodziewać się nowych projektów takich aktów prawnych jak: kodeks karny, kodeks cywilny i kodeks rodzinny. Co więcej powołał też Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury - czy będą nowe ustawy o SN czy KRS - wydaje się, że tak. Rok 2024 i 2025 to będzie czas wzmożonych prac nad tymi kluczowymi obszarami prawa w Polsce. Zmiany są potrzebne.

30 kwietnia 2024 r.: W tym terminie złóż wniosek do ZUS, jeśli chcesz zachować ciągłość wypłaty świadczenia

ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus na okres świadczeniowy 2024/2025. Dokumenty trzeba złożyć do 30 kwietnia, żeby zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego.

Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Nowy Kodeks Pracy jeszcze nie teraz - likwidacja Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy

Niespełna 50 lat temu uchwalono Kodeks Pracy. To niezwykle ważny akt prawny, który reguluje prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców. Kodeks był wielokrotnie nowelizowany, ponieważ realia życia społeczno-gospodarczego ciągle się zmieniają. Aktualny rynek pracy nie jest już tym samym rynkiem pracy co 10 czy 20 lat temu, a tym tym bardziej 50! Jednak na ten moment nie będzie rewolucyjnych zmian w KP, ponieważ rząd postanowił znieść funkcjonowanie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy. Szkoda, tym bardziej, że powołano nowe Komisje: Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego (KKPC), Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego (KKPK), Komisje, tj: Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego oraz Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.

REKLAMA

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA