| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Obowiązek usunięcia zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika

Obowiązek usunięcia zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika

Pracownik został ukarany naganą za picie alkoholu w czasie pracy. Niedługo minie rok od jego ukarania. Pracownik jest obecnie na jednomiesięcznym wypowiedzeniu, które otrzymał z powodu utraty do niego zaufania spowodowanej wprowadzeniem w błąd przełożonego. Nie chcemy usuwać odpisu zawiadomienia o ukaraniu pracownika z akt osobowych, ponieważ w przypadku odwołania się do sądu pracy będziemy mogli wykazać, że pracownik jest niezdyscyplinowany i już wcześniej były zastrzeżenia do jego pracy. W ciągu ostatniego roku pracownik nie miał kar porządkowych, ale miał ustne uwagi przełożonego do wykonywanej pracy. Czy możemy pozostawić informację o karze w aktach osobowych?

Nie. Pracownik nie miał żadnych kar porządkowych w ciągu roku od ukarania, pomimo tego że były uwagi do jego pracy. Należy zatem przyjąć, że nienagannie wykonywał swoje obowiązki. Pracodawca powinien zatem uznać karę porządkową nagany za niebyłą i usunąć z akt osobowych odpis zawiadomienia o ukaraniu.

Pracownik od momentu udzielenia kary nagany nie miał żadnych innych kar porządkowych. W związku z taką sytuacją uznanie kary porządkowej za niebyłą nastąpi niezależnie od woli pracodawcy z mocy prawa po roku pracy. Wobec tego pozostawienie pisemnej informacji o ukaraniu pracownika w aktach osobowych będzie niedopuszczalne (art. 113 § 1 k.p.). W razie potrzeby pracodawca może przytoczyć w sądzie okoliczności związane z piciem alkoholu przez pracownika w czasie pracy. Zdaniem Sądu Najwyższego uznanie kary porządkowej za niebyłą nie wyklucza możliwości powoływania się na okoliczności stanowiące podstawę jej wymierzenia przy ocenie wykonywania obowiązków (uchwała SN z 17 marca 1986 r., sygn. akt III PZP 12/86, OSNC 1987/1/14).

Pracownik ma prawo żądać usunięcia z jego akt osobowych odpisu zawiadomienia o ukaraniu karą porządkową. W razie odmowy pracownik może złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Pozostawiając pismo o ukaraniu w aktach po terminie, pracodawca naraża się na pozew ze strony pracownika o nakazanie usunięcia z akt informacji o karze porządkowej. Karę porządkową z mocy prawa uważa się bowiem za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu należy usunąć z akt osobowych pracownika po roku jego nienagannej pracy. O nienagannej pracy można mówić wówczas, gdy pracownik nie był karany karami porządkowymi wymienionymi w kodeksie pracy.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w trakcie wypowiedzenia umowy o pracę nałożyć karę porządkową, jeżeli pracownik narusza porządek pracy. Można również umieszczać w aktach osobowych pracownika tzw. notatki służbowe. Sąd Najwyższy uznał to za dopuszczalne (wyrok SN z 4 czerwca 2002 r., sygn. akt I PKN 249/01, OSNP 2004/7/118).

Jeżeli w ciągu roku pracodawca nałożył na pracownika inną lub taką samą karę porządkową, wówczas rok nienagannej pracy należy liczyć od daty zastosowania kolejnej kary. Możliwe jest również wcześniejsze zatarcie kary. Może ono nastąpić z inicjatywy pracodawcy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej (art. 113 § 1 k.p.).

Podstawa prawna

  • Art. 113 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 80, poz. 432.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.

Usługi księgowe i doradztwo biznesowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »