| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?

Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?

Jestem pracownikiem spółki X od 15 lat. Na początku 2011 r. zwróciłem się do działu kadr o udostępnienie mi moich akt osobowych. Dowiedziałem się, że w kadrach nie ma teczek, gdyż podobno są w firmie, która je prowadzi, i w związku z tym nie mogą być mi udostępnione. Czy akta nie powinny być przechowywane w siedzibie zakładu pracy?

Tak, akta osobowe zatrudnionych pracowników powinny być przechowywane na terenie zakładu pracy.

Każdy pracodawca zatrudniający pracowników ma obowiązek założyć i prowadzić akta osobowych oraz pozostałą dokumentację pracowniczą (art. 94 pkt 9a k.p.). Szczegółowe uregulowania w tym zakresie zawarte są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).

Pracownik ma prawo wglądu do swoich akt osobowych oraz dokumentacji pracowniczej związanej z jego osobą. Żądanie przez pracownika udostępnienia dokumentów pracowniczych jest związane ze stosunkiem pracy, co wynika z art. 94 pkt 9a k.p. Jeżeli pracodawca odmówi danemu pracownikowi wglądu w jego akta, może on dochodzić swoich uprawnień przed sądem pracy, jak również złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Prowadzenie akt osobowych przez wyspecjalizowaną firmę nie zwalnia pracodawcy z obowiązku udostępnienia dokumentacji pracowniczej danemu pracownikowi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Paszkowski

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »