| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Regulamin pracy powinien określać zasady świadczenia pracy, w szczególności stosowane w zakładzie pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz sposoby potwierdzania przez pracowników czasu przybycia do pracy i czasu jej wykonywania.

Na pracodawcy, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników, którzy nie są objęci zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, ciąży obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania (art. 772 § 1 k.p.) oraz regulaminu pracy (art. 104 § 2 k.p.).

Minimalna treść regulaminu pracy

Wymogi dotyczące minimalnej treści regulaminu pracy zawiera art. 1041 k.p.

Regulamin pracy powinien określać w szczególności:

  • organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia, materiały, odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej. Konieczność wprowadzenia zapisów dotyczących np. odzieży ochronnej zachodzi wtedy, gdy taka odzież jest w zakładzie używana. Jednak zawsze w regulaminie pracy należy zamieścić zapisy dotyczące np. wymogów związanych z godzinami, w których pracownicy mogą przebywać na terenie zakładu pracy, a także z zasadami przebywania na tym terenie (np. zakaz przebywania osób znajdujących się pod wpływem alkoholu – wyrok SN z 23 stycznia 2001 r., I PKN 207/00). Można też zakazać pracownikom przebywania na terenie zakładu pracy w porze nocnej;
  • systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe. W regulaminie pracy należy określić stosowane systemy i rozkłady czasu pracy, można również przewidzieć przerwy w pracy niewliczane do czasu pracy, jeżeli nie jest to sprzeczne z zasadami prawa pracy (uchwała 7 sędziów SN z 9 października 1997 r., III ZP 21/97);
  • porę nocną. Regulamin pracy ma określać porę nocną. Z Kodeksu pracy wynika, że jest to 8 godzin między godzinami 21.00 a 7.00 (art. 1517 § 1 k.p.). Nie można w regulaminie pracy ukształtować tego czasu w sposób mniej korzystny dla pracownika, tj. ani go skrócić, ani niekorzystnie dla pracownika przesunąć;

Przykład

Jeśli dana zmiana pracowników kończy pracę o 22.00, pracodawca może ustalić w regulaminie pracy, że pora nocna będzie się rozpoczynała o godz. 22.00.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »