| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Elementy konieczne w treści regulaminów pracy i wynagradzania

Regulamin pracy powinien określać zasady świadczenia pracy, w szczególności stosowane w zakładzie pracy systemy i rozkłady czasu pracy oraz sposoby potwierdzania przez pracowników czasu przybycia do pracy i czasu jej wykonywania.

  • termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia. Mimo równoczesnego obowiązku ustalenia regulaminu wynagradzania w regulaminie pracy także należy wskazać, jak często, kiedy i w jakim miejscu będzie wypłacane wynagrodzenie. Należy o tym pamiętać, ponieważ wynagrodzenie uważa się za wypłacone prawidłowo tylko wtedy, gdy nastąpiło to zgodnie z regulaminem pracy lub innym źródłem prawa pracy (wyrok SN z 21 lipca 1994 r., I PRN 42/94);
  • wykaz prac zabronionych dla kobiet oraz pracowników młodocianych. Wykaz prac lekkich, przy których można zatrudniać młodocianych w innych celach niż przygotowanie zawodowe, ustala pracodawca w regulaminie pracy (art. 2001 § 4 k.p.). Wykaz prac wzbronionych musi uwzględniać istniejące w tym zakresie regulacje zawarte w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac oraz w rozporządzeniu w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet. W ten sposób wykaz niejako konkretyzuje zapisy ww. rozporządzeń i przystosowuje je do realiów danego zakładu pracy;
  • rodzaje prac, wykaz stanowisk pracy, na których dozwolona jest praca pracowników młodocianych w celu odbycia przygotowania zawodowego oraz wykaz prac lekkich dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe. Wykaz prac dozwolonych, podobnie jak wykaz prac zakazanych, powinien uwzględniać prawo powszechnie obowiązujące, jak również realia danego zakładu pracy. Jeżeli pracodawca nie zatrudnia młodocianych, może tę część wymaganej treści regulaminu pominąć;
  • obowiązki dotyczące bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą. Regulamin pracy powinien zawierać postanowienia dotyczące bhp oraz ochrony ppoż. w zakresie niezbędnym do ochrony pracowników w danym zakładzie pracy. Rzadko zdarza się, aby regulamin pracy kompletnie wyczerpywał wskazane zagadnienia. Jednak ważne jest, aby regulamin pracy odnosił się do tych zagrożeń, które występują w danym zakładzie pracy;
  • przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. W regulaminie pracy należy wprowadzić wymóg: rejestrowania czasu przybycia do pracy, a także jej opuszczenia. Trzeba dokładnie określić związane z tym procedury.

Powyższy katalog zapisów regulaminu pracy jest wyliczeniem minimalnym. Regulamin pracy może więc zawierać więcej postanowień, np. w zakresie reprezentowania zakładu pracy w stosunkach z zakresu prawa pracy (wyrok SN z 10 września 1998 r., I PKN 286/98).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »