| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy za wystawienie błędnego świadectwa pracy można dostać mandat od inspektora pracy

Czy za wystawienie błędnego świadectwa pracy można dostać mandat od inspektora pracy

Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?

Ujawniony przez inspektora PIP w trakcie kontroli błąd w świadectwie pracy nie daje podstaw do ukarania pracodawcy mandatem karnym. Wskazany błędnie w świadectwie pracy okres zatrudnienia nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Gdyby ujawniony błąd nie został skorygowany do czasu zakończenia kontroli, inspektor zobowiązałby Państwa w wystąpieniu pokontrolnym do jego poprawienia w terminie wskazanym w tym wystąpieniu nie dłuższym niż 30 dni.

UZASADNIENIE

Świadectwo pracy to dokument potwierdzający nie tylko okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy, ale również zawierający wiele istotnych informacji związanych z przebiegiem zatrudnienia, niezbędnych do ustalenia uprawnień pracowniczych i emerytalno-rentowych zatrudnionego (art. 97 § 2 Kodeksu pracy).

Dane zamieszczane w świadectwie pracy powinny być prawdziwe. Osoba przygotowująca taki dokument powinna dołożyć wszelkich starań, aby został on sporządzony prawidłowo, tj. aby zawierał wszystkie niezbędne informacje i aby informacje te były poprawnie wpisane.

Sprostowanie świadectwa na wniosek pracownika

Jeśli, mimo zachowania należytej staranności, osoba przygotowująca świadectwo pracy pomyli się, np. wykaże nieprawidłową datę zatrudnienia, wówczas pracownik, który otrzymał takie świadectwo pracy, powinien zwrócić się do pracodawcy o sprostowanie błędu. Na złożenie takiego wniosku do pracodawcy pracownik ma 7 dni od daty otrzymania świadectwa pracy(art. 97 § 21 Kodeksu pracy). Pracodawca, który otrzyma taki wniosek, może go uwzględnić i wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy. Jeśli jednak odmówi pozytywnego rozpatrzenia wniosku pracownika (np. z dokumentów zgromadzonych w zakładzie pracy będzie wynikało, że wpisany w świadectwie pracy okres zatrudnienia jest prawidłowy), wówczas pracownik ma 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy na wniesienie żądania sprostowania świadectwa do sądu pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Domagała

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »