| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja podmiotów sektora finansów publicznych a obowiązki w zakresie prawa pracy

Likwidacja podmiotów sektora finansów publicznych a obowiązki w zakresie prawa pracy

31 grudnia 2010 r. ulega zakończeniu likwidacja wielu państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek organizacyjnych, co bezpośrednio będzie miało wpływ na stosunki pracy zatrudnionych tam pracowników.

Obowiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: ustawa o przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych) przewiduje likwidację wielu podmiotów sektora finansów publicznych z ostatnim dniem 2010 r. Jednocześnie określa ona wiele możliwości w zakresie rozwiązania lub kontynuowania zatrudnienia z pracownikami likwidowanych podmiotów.

Wygaśnięcie stosunku pracy

Najważniejszą regulację w zakresie obowiązków likwidowanych pracodawców przewiduje art. 100 przedmiotowej ustawy. Zastosowanie znajdą także przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw dotyczących problematyki likwidacji zakładu pracy.

Stosunki pracy z pracownikami likwidowanych podmiotów wygasają:

  • z dniem zakończenia likwidacji,
  • najpóźniej 31 grudnia 2010 r. – jeżeli na 30 dni przed terminem zakończenia likwidacji albo nie później niż 30 listopada 2010 r. nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres,
  • w terminie 15 dni od dnia złożenia propozycji nowych warunków pracy – w razie ich nieprzyjęcia przez pracownika.

Wygaśnięcie stosunku pracy jest inną formą zakończenia stosunku pracy niż jego rozwiązanie, np. poprzez wypowiedzenie umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia. W takim przypadku stosunek pracy zostanie rozwiązany nie przez pracodawcę, a z mocy prawa. Pracodawca jedynie może poinformować pracownika o tym fakcie (np. o terminie wygaśnięcia stosunku pracy). Pracownik nie ma w tym wypadku możliwości odwołania się do sądu, np. o przywrócenie do pracy.

Propozycja nowych warunków pracy lub płacy

Artykuł 100 ust. 2 ustawy o przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych wskazuje, że propozycja nowych warunków pracy lub płacy może obejmować jedynie nawiązanie stosunku pracy na stanowisku urzędniczym, w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej

Warunkiem możliwości zaproponowania nowego zatrudnienia jest to, aby charakter pracy wykonywanej w likwidowanej jednostce był podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wal

http://www.w-a-l.pl/

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK