| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Likwidacja podmiotów sektora finansów publicznych a obowiązki w zakresie prawa pracy

Likwidacja podmiotów sektora finansów publicznych a obowiązki w zakresie prawa pracy

31 grudnia 2010 r. ulega zakończeniu likwidacja wielu państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek organizacyjnych, co bezpośrednio będzie miało wpływ na stosunki pracy zatrudnionych tam pracowników.

Obowiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: ustawa o przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych) przewiduje likwidację wielu podmiotów sektora finansów publicznych z ostatnim dniem 2010 r. Jednocześnie określa ona wiele możliwości w zakresie rozwiązania lub kontynuowania zatrudnienia z pracownikami likwidowanych podmiotów.

Wygaśnięcie stosunku pracy

Najważniejszą regulację w zakresie obowiązków likwidowanych pracodawców przewiduje art. 100 przedmiotowej ustawy. Zastosowanie znajdą także przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw dotyczących problematyki likwidacji zakładu pracy.

Stosunki pracy z pracownikami likwidowanych podmiotów wygasają:

  • z dniem zakończenia likwidacji,
  • najpóźniej 31 grudnia 2010 r. – jeżeli na 30 dni przed terminem zakończenia likwidacji albo nie później niż 30 listopada 2010 r. nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres,
  • w terminie 15 dni od dnia złożenia propozycji nowych warunków pracy – w razie ich nieprzyjęcia przez pracownika.

Wygaśnięcie stosunku pracy jest inną formą zakończenia stosunku pracy niż jego rozwiązanie, np. poprzez wypowiedzenie umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia. W takim przypadku stosunek pracy zostanie rozwiązany nie przez pracodawcę, a z mocy prawa. Pracodawca jedynie może poinformować pracownika o tym fakcie (np. o terminie wygaśnięcia stosunku pracy). Pracownik nie ma w tym wypadku możliwości odwołania się do sądu, np. o przywrócenie do pracy.

Propozycja nowych warunków pracy lub płacy

Artykuł 100 ust. 2 ustawy o przepisach wprowadzających ustawę o finansach publicznych wskazuje, że propozycja nowych warunków pracy lub płacy może obejmować jedynie nawiązanie stosunku pracy na stanowisku urzędniczym, w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej

Warunkiem możliwości zaproponowania nowego zatrudnienia jest to, aby charakter pracy wykonywanej w likwidowanej jednostce był podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »