| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy dwa pisma urzędowe mogą być doręczone w jednym liście

Czy dwa pisma urzędowe mogą być doręczone w jednym liście

Dopuszczalne jest przesłanie kilku decyzji organu administracji publicznej w jednej przesyłce (kopercie). Odbiór tej przesyłki, udokumentowany prawidłowo sporządzonym pocztowym potwierdzeniem odbioru, skutkuje doręczeniem wszystkich decyzji znajdujących się w tej przesyłce (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 lipca 2010 r., II FSK 372/09).

Rozstrzygnięcia sądów

Odwołanie to zostało oddalone przez urząd jako wniesione po terminie. Rozpatrujący odwołanie dyrektor izby skarbowej stwierdził, że w aktach znajduje się potwierdzenie odbioru przesyłki. Potwierdzenie to stanowi dokument urzędowy. Na potwierdzeniu odbioru znajdowała się adnotacja sporządzona tym samym charakterem pisma i tym samym tuszem o treści „decyzje” ze wskazaniem daty ich wydania i obydwu numerów. Zawiera też datę doręczenia decyzji, podpis doręczającego i odbiorcy. Potwierdzenie to nie zawiera żadnych skreśleń, nie nosi cech dopisywania, poprawiania ani innych śladów przerabiania. Należało zatem uznać, że powyższe potwierdzenie odbioru zostało sporządzone prawidłowo i stanowi wystarczający dowód na odebranie przesyłki. Podobnie orzekł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalając skargę. Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w całości oddalił skargę kasacyjną. Uzasadniając wyrok stwierdził, że zarówno urzędy, jak i WSA prawidłowo orzekały w sprawie. Przepisy Ordynacji podatkowej nie nakazują bowiem urzędom odrębnego doręczania stronie każdej z decyzji wydanych w postępowaniu podatkowym. Wymóg taki nie został bowiem ustalony w art. 144–154 Ordynacji. Tym samym odwołanie od drugiej decyzji zostało wniesione po terminie i jako takie powinno być pozostawione bez rozpoznania, gdyż zainteresowany nie wykazał powodów usprawiedliwiających opóźnienie.

Wnioski

Opisany wyżej wyrok NSA, choć odnoszący się do spraw podatkowych, może mieć duże znaczenie także w innych sprawach administracyjnych. Praktycznie żaden przepis proceduralny nie przewiduje konieczności przesyłania decyzji organów władzy publicznej w odrębnych przesyłkach (listach). Dotyczy to w szczególności spraw podatkowych, ale również w przypadku innych spraw administracyjnych nie obowiązują przepisy nakazujące doręczanie pism w osobnych przesyłkach (zob. art. 39–49 Kodeksu postępowania administracyjnego). Jeżeli pocztowe potwierdzenie odbioru jest sporządzone prawidłowo i znajdują się na nim adnotacje dotyczące wszystkich decyzji lub nakazów (tj. oznaczenie organu wydającego, daty i sygnatury), wówczas należy uznać, że wszystkie te decyzje zostały doręczone w tym samym dniu – przy odbiorze jednej przesyłki.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK