| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Zadania niezwiązane z zakresem obowiązków pracownika

Zadania niezwiązane z zakresem obowiązków pracownika

Pracuję jako księgowa w niedużej firmie usługowo-doradczej. Mój pracodawca dość często obarcza mnie dodatkowymi obowiązkami zupełnie niezwiązanymi z pracą na moim stanowisku i nieokreślonymi w mojej umowie o pracę. Kilka razy musiałam na przykład odebrać jego syna ze szkoły. Szef często prosi mnie również o zrobienie zakupów domowych. To powoduje, że część swoich właściwych obowiązków muszę zabierać do domu bądź zostawać po godzinach. Czy mam prawo odmówić szefowi wykonania zadań niezwiązanych z zajmowanym stanowiskiem?

Tak, pracownica ma prawo odmówić wykonywania poleceń przełożonego, które są niezgodne z jej umową o pracę bądź nie dotyczą pracy.

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22 § 1 k.p.). Ponadto pracownik ma obowiązek wykonywać swoją pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (art. 100 § 1 k.p.). Z przepisu tego wynika, że wprawdzie pracownica ma obowiązek stosować się do poleceń przełożonego i wywiązywać się z powierzonych jej zadań, ale tylko takich, które dotyczą pracy, są zgodne z prawem i zawartą umową o pracę.

W omawianym przypadku pracownica została zatrudniona na stanowisku księgowej, a w umowie określono rodzaj pracy, jaką ma wykonywać. A zatem robienie zakupów czy odbieranie syna pracodawcy ze szkoły nie dotyczy pracy na stanowisku księgowej i nie jest zgodne z rodzajem pracy wskazanym w umowie o pracę. Pracownica może więc odmówić przełożonemu wykonywania tego typu poleceń.

Ponadto pracodawca, przyjmując do pracy pracownika, powinien poinformować go ustnie bądź pisemnie o zakresie jego obowiązków, sposobie wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz zapoznać z podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 k.p.). Przy czym obowiązki te muszą mieścić się w rodzaju pracy wskazanej w umowie o pracę. Taki zakres obowiązków jest celowy właśnie w sytuacji, gdy pojawią się trudności z określeniem, co należy do zadań pracownika, na podstawie nazwy zajmowanego przez niego stanowiska bądź pełnionej funkcji. Choć w omawianej sytuacji ewidentnie polecenia przełożonego nie mają związku z zajmowanym stanowiskiem przez pracownicę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »