| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Urlop okolicznościowy ze względu na śmierć członka rodziny

Urlop okolicznościowy ze względu na śmierć członka rodziny

Czy pracodawca może żądać kserokopii aktu zgonu do dokumentacji, w przypadku śmierci członka rodziny pracownika, aby udzielić mu urlopu okolicznościowego. Jeżeli tak, to dlaczego należy tak uczynić i na jakiej podstawie?

Nie, aktualne przepisy prawa nie dają możliwości żądania dokumentu przez pracodawcę. Może on jedynie poprosić do wglądu o akt zgonu w celu uwiarygodnienia faktu, na który powołuje się pracownik.

Zwolnienie od pracy pracownika ze względu na szczególne okoliczności osobiste następuje na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (DzU nr 60, poz. 281 ze zm.), które zostało wydane na mocy art. 2982 k.p.

Z treści rozporządzenia wynika, że pracodawca jest zobowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący:

  • 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy,
  • 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

Za czas zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenie w takiej sytuacji oblicza się według zasad dotyczących wynagradzania za urlop wypoczynkowy.

Mimo że w przepisach nie ma bezpośredniego wskazania możliwości żądania przez pracodawcę aktu zgonu, ma on jednak prawo prosić o okazanie aktu zgonu bez możliwości zachowania jego kopii w dokumentacji pracownika.

Okazanie przez pracownika aktu zgonu będzie faktem uwiarygodniającym okoliczność, na którą się powołuje, wnioskując o tzw. urlop okolicznościowy, musi bowiem poinformować pracodawcę o swojej nieobecności w pracy, podać jej przyczynę i termin.

Z racji, że fakt otrzymania zwolnienia od pracy jest interesem pracownika, jego zachowanie powinno czynić zadość wymaganiom z art. 6 k.c., a mianowicie: ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. W tym przypadku akt zgonu będzie udowodnieniem przesłanki uzasadniającej udzielenie zwolnienia od pracy, będącego skutkiem prawnym. Należy pamiętać, że nie ma obowiązku okazania aktu zgonu w dniu skorzystania z „urlopu okolicznościowego”, można tego dokonać po powrocie do pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »