| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Pracodawca rozwiązał z Januszem Z. umowę o pracę za wypowiedzeniem 31 października 2009 r. Na skutek zaniedbania pracownicy działu kadr świadectwo pracy zostało doręczone 23 lutego 2010 r. Czy w takiej sytuacji Janusz Z. może domagać się odszkodowania, a jeśli tak, to od kogo i w jakiej wysokości?

Tak, w razie niewydania w terminie świadectwa pracy pracownik ma prawo dochodzić odszkodowania od pracodawcy.

Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie (art. 97 § 1 k.p.). Termin „niezwłocznie” (czyli „bez zbędnej zwłoki”) oznacza, że pracodawca ma dołożyć wszelkich starań, aby pracownik otrzymał świadectwo pracy w najszybszym, obiektywnie możliwym terminie. Jest to zrozumiałe w sytuacji, gdy chodzi o podstawowy dokument potwierdzający okres zatrudnienia, jego charakter i sposób ustania stosunku pracy, zawierający wiele istotnych z punktu widzenia pracownika i kolejnego pracodawcy informacji, przydatnych do poszukiwania nowego zatrudnienia. Z pewnością opóźnienie niemal 4-miesięczne, spowodowane błędem pracownicy, która działa w imieniu i na rzecz pracodawcy, uzasadnia stwierdzenie, że wydanie świadectwa nie nastąpiło niezwłocznie.

Pracownik ma prawo dochodzenia od pracodawcy naprawienia szkody wywołanej niewydaniem w terminie świadectwa pracy lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 k.p.). Odszkodowanie to przysługuje w wysokości wynagrodzenia za okres, w którym pracownik pozostawał bez pracy z tego powodu, nie więcej jednak niż w wysokości wynagrodzenia za 6 tygodni. Powyższe wskazuje, że odszkodowanie ma służyć naprawieniu szkody wynikającej wyłącznie z utraty pracy lub odmowy nawiązania nowego stosunku pracy, jeśli te zdarzenia zostały spowodowane brakiem świadectwa pracy.

Sformułowanie „naprawienie szkody” oznacza, że w celu otrzymania odszkodowania na podstawie art. 99 k.p. pracownik musi przed sądem pracy udowodnić:

  • naruszenie przepisów (niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy),
  • wysokość szkody,
  • związek przyczynowy między naruszeniem przepisów a szkodą.

Jest to sytuacja z gruntu odmienna niż w przypadku odszkodowań za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę. Przy rozwiązaniu umowy odszkodowanie ma wysokość zryczałtowaną, liczoną jako krotność wynagrodzenia, zależną od długości okresu wypowiedzenia. Odszkodowanie to jest zupełnie oderwane od faktu i wysokości szkody poniesionej przez pracownika.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Portal Skarbiec.Biz S.A.

Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »