| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy do prywatnej uczelni stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej

Czy do prywatnej uczelni stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej

Jesteśmy prywatną wyższą uczelnią. Czy możemy być traktowani jak przedsiębiorca, który może korzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej?

 Jeśli prywatna uczelnia prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza jej podstawowe zadania, mają Państwo prawo stosować rozwiązania zawarte w ustawie antykryzysowej.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy antykryzysowej dotyczące rozwiązań z zakresu czasu pracy oraz zawierania umów na czas określony stosuje się do wszystkich przedsiębiorców (art. 3 ust. 2 ustawy antykryzysowej). Te zaś regulacje ustawy antykryzysowej, które przyznają pomoc z Funduszu Pracy oraz z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, stosuje się wyłącznie do przedsiębiorców znajdujących się w przejściowych trudnościach finansowych. Zaliczamy do nich przedsiębiorców:

  • u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych, nie mniej jednak niż o 25%, liczony w ujęciu ilościowym lub wartościowym w ciągu 3 kolejnych miesięcy po 1 lipca 2008 r. w porównaniu do tych samych 3 miesięcy w okresie od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r.,
  • którzy nie mają zaległości w spłacie zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – wyjątkiem są jedynie przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienia w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo się z tego porozumienia wywiązują, czyli w umówionych terminach opłacają naliczone im raty lub korzystają z odroczonego terminu płatności zaległości, lub przedsiębiorcy, u których zaleganie w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powstało za okres rozliczeniowy po 1 lipca 2008 r., a program naprawczy przewiduje pełną spłatę tych zobowiązań,
  • co do których nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości,
  • w przypadku których brakowało przesłanek do uznania, że przedsiębiorcy 1 lipca 2008 r. znajdowali się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów unijnych,
  • którzy opracowali program naprawczy, uprawdopodobniający poprawę kondycji finansowej, sporządzony na rok liczony od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy z ustawy antykryzysowej,
  • którzy nie uzyskali pomocy publicznej na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego ze środków Funduszu Pracy po 1 lutego 2009 r. albo otrzymali pomoc, ale od dnia wydania decyzji o otrzymaniu takiej pomocy upłynęło co najmniej 12 miesięcy,
  • którym zostało wydane zaświadczenie potwierdzające spełnienie wszystkich powyższych warunków.

Zatem określenie, czy jakiekolwiek postanowienia ustawy antykryzysowej mogą lub muszą być stosowane w odniesieniu do danej jednostki, powinno rozpocząć się od ustalenia, czy jest ona przedsiębiorcą czy nie. Te podmioty, które nie są uznawane za przedsiębiorców, bez względu na to, czy znajdują się w przejściowych trudnościach finansowych czy nie, nie mogą korzystać z rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej.

WAŻNE!

Pracodawcy będący w trudnej sytuacji ekonomicznej, którzy nie są przedsiębiorcami, nie mogą korzystać z rozwiązań zawartych w ustawie antykryzysowej.

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariański Group

Grupa nowoczesnych kancelarii prawnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »