| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak określić miejsce pracy kierowcy, który poza przejazdami międzynarodowymi wykonuje przewozy lokalne

Jak określić miejsce pracy kierowcy, który poza przejazdami międzynarodowymi wykonuje przewozy lokalne

Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym wykonujemy przewozy)?

Miejscem pracy kierowców nadal może być siedziba pracodawcy. Nie mamy bowiem w tym przypadku do czynienia z kierowcami, którzy wykonują przewozy wyłącznie na trasach międzynarodowych, na stałym obszarze.

UZASADNIENIE

Strony stosunku pracy mają dużą swobodę w określeniu miejsca pracy. Nie muszą się przy tym ograniczać jedynie do punktu w znaczeniu geograficznym. Może to być zarówno kilka miejsc, jak też pewien obszar geograficzny (np. powiat, województwo). W odniesieniu do wielu prac (m.in. właśnie kierowcy) wskazanie pewnego obszaru geograficznego jako miejsca pracy jest bardzo przydatne. W takim przypadku pracodawca nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z podróżami służbowymi, gdyż pracownik nie wyjeżdża poza miejsce pracy. W wyroku z 1 kwietnia 1985 r. (I PR 19/85, OSP 1986/3/46) Sąd Najwyższy wskazał m.in., że miejsce pracy może być określone na stałe, bądź jako miejsce zmienne, przy czym w tym ostatnim przypadku zmienność miejsca pracy może wynikać z samego charakteru (rodzaju) pełnionej pracy.

Do tej pory przyjmowano, że miejscem pracy kierowcy wykonującego regularne przewozy na dużych obszarach (Polska, terytorium UE) nie może być ten obszar. W literaturze prawa pracy za miejsce pracy kierowcy wykonującego takie przewozy uznawano siedzibę pracodawcy lub miejsce, w którym kierowca otrzymywał przydział zadań roboczych.

Do dotychczasowych poglądów dotyczących określenia miejsca pracy kierowców całkowicie inaczej podszedł Sąd Najwyższy w uchwale z 19 listopada 2008 r., (II PZP 11/08, Biul.SN 2008/11/21). SN wskazał, że kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy nie jest w podróży służbowej. SN odniósł się przy tym do znacznego obszaru – sprawa dotyczyła przewozów regularnych na terytorium państw UE.

Uchwała ta w znaczący sposób zmienia podejście do dotychczas przyjmowanej koncepcji miejsca pracy. SN nie zakwestionował bowiem określenia miejsca pracy w sposób szeroki, np. jako terytorium UE. W uzasadnieniu wskazanej uchwały SN stwierdził, że miejsce świadczenia pracy pracownika „mobilnego”, oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej, musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy. Ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się, będą wykonywać przewozy na tym właśnie obszarze. W praktyce sądy niższych instancji i organy kontrolne (ZUS, urzędy skarbowe) mogą opierać się na tym stanowisku.

reklama

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

WebHat

WebHat to prężnie rozwijająca się firma tworząca interaktywny video e-learning.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »