| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

Jak określić stanowisko pracy dla mężczyzny, który ma być zatrudniony na stanowisku sekretarki

W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?

RADA

To, w jaki sposób zostanie określone stanowisko pracy tej osoby, zależy przede wszystkim od woli stron umowy. Można więc ustalić w umowie o pracę, że pracownik będzie zatrudniony np. na stanowisku asystenta dyrektora, a nie sekretarki. Jednocześnie należy dokonać zmiany schematu organizacyjnego i wprowadzić zapis uwzględniający, że obsługą sekretariatu, oprócz sekretarki, zajmuje się również asystent dyrektora.

UZASADNIENIE

 Obowiązujące przepisy prawa pracy nie zawierają obecnie regulacji dotyczących zagadnień związanych z rodzajami stanowisk pracy, na których mogą być zatrudniani pracownicy. Tylko w stosunku do wybranych grup zawodowych pośrednie uregulowania w tym zakresie (w formie wykazów czy tabel stanowisk pracowniczych) znajdują się w rozporządzeniach wykonawczych do niektórych pragmatyk służbowych (pracowniczych).

WAŻNE!

Pracodawcy nieobjęci przepisami szczególnymi mogą swobodnie ustalać rodzaje stanowisk, jakie występują w danej firmie.

Określenie nazwy stanowiska pracy pracownika nie powinno jednak naruszać zasad współżycia społecznego. W związku z tym nazwa stanowiska pracy nie powinna np. naruszać godności i innych dóbr osobistych pracownika, tj. czci, wizerunku, pozycji zawodowej. W tym kontekście zatrudnienie danego pracownika na stanowisku „sekretarka” lub podobnym, które mogłoby narazić go na dyskomfort, żarty czy lekceważenie w środowisku pracy, może być zakwalifikowane jako naruszenie jego dóbr osobistych. Dlatego powinni Państwo ustalić dla pracownika inną nazwę stanowiska pracy niż „sekretarka”.

W skrajnych przypadkach pracownik, którego dobro osobiste zostałoby naruszone przez niestosowne określenie zajmowanego przez niego stanowiska pracy, mógłby żądać od pracodawcy zmiany nazwy tego stanowiska. Ponadto w takiej sytuacji, na zasadach przewidzianych w Kodeksie cywilnym, pracownik mógłby również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

PRZYKŁAD

W firmie od wielu lat zatrudniano asystentki dyrektora. Podczas ostatniego naboru wybrano mężczyznę, który mimo jego sprzeciwu został zatrudniony na stanowisku „asystentka dyrektora”. Stało się to przedmiotem żartów kolegów i koleżanek z pracy. Mimo próśb tej osoby o zmianę nazwy stanowiska pracy, umowa nie została zmieniona. W związku z tym pracownik rozwiązał umowę o pracę, a następnie wystąpił do sądu cywilnego z pozwem o zadośćuczynienie pieniężne za naruszenie jego dóbr osobistych.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »