| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Wysokość odszkodowania

Wysokość odszkodowania

Odszkodowanie zazwyczaj ma charakter świadczenia pieniężnego. Pracodawca powinien pamiętać o tym, że jego wysokość nie zawsze musi być ustalana przez sąd.

Należy jednak pamiętać, że w sytuacji gdy pracownik wyrządził pracodawcy szkodę w sposób umyślny, jego odpowiedzialność jest znacznie szersza. Odszkodowanie obejmuje bowiem wartość rzeczywistą zniszczonego mienia (materiałów i innych składników), jak również korzyści, które pracodawca mógłby potencjalnie uzyskać.

Jeżeli postanowienia umowy o pracę zawierają wyższe kwoty odszkodowań, to czy takie postanowienia są ważne?

- Uregulowania Kodeksu pracy w zakresie wysokości kwoty odszkodowania, do jakiej pracownik odpowiada, są przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Oznacza to, że zastrzeżenie w treści umowy o pracę wartości wyższych niż te, jakie przyjęte zostały w Kodeksie, jest niedopuszczalne i jako takie postanowienia te nie znajdują zastosowania. Nie dotyczy to jednak możliwości obniżenia wartości odpowiedzialności. Należy pamiętać, że postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, mogą być bardziej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.

W jakich okolicznościach może dojść do obniżenia wysokości odszkodowania za szkodę, której wysokość została udowodniona?

- Możliwość ukształtowania ewentualnego odszkodowania na wysokości niższej niż pierwotnie wnioskowana należy uznać za przejaw dążenia do polubownego załatwienia sporu. Wysokość odszkodowania może być obniżona w sytuacji, gdy jej naprawienie następuje na podstawie zawartej między stronami ugody.

Przesłankami uzasadniającymi obniżenie odszkodowania są między innymi: stopień winy pracownika, stosunek pracownika do obowiązków pracowniczych, rodzaj zaniedbań, rozmiar szkody, doświadczenie zawodowe etc. Z drugiej strony niedopuszczalne jest obniżenie wartości odszkodowania, np. w sytuacji gdy pracownik spożywał w czasie pracy alkohol.

Jednak należy pamiętać, że podstawę obniżenia odszkodowania stanowi wartość przewidziana przepisami prawa dla określonego rodzaju odpowiedzialności.

Jakie kroki powinien podjąć pracodawca, w przypadku gdy pozostawił odszkodowanie do dyspozycji pracownika, a ten nie odebrał pieniędzy?

- Przepisy Kodeksu pracy nie regulują kwestii związanej z ulokowaniem wartości odszkodowania w przypadku braku zamiaru jego odbioru przez pracownika. W celu wykazania w przyszłości faktu pozostawienia wartości odszkodowania do dyspozycji (odbioru) przez pracownika kwotę odszkodowania należy złożyć do depozytu sądowego. Taka czynność wywiera takie same skutki jak spełnienie świadczenia (m.in. brak obowiązku zapłaty odsetek). Depozyt należy złożyć do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce wykonania zobowiązania, a o fakcie złożenia odszkodowania do depozytu powiadomić z zachowaniem formy pisemnej wierzyciela (pracownika).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »