| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy choroba byłego pracownika trwająca przez okres obowiązywania zakazu konkurencji zwalnia zakład pracy z obowiązku wypłaty odszkodowania

Czy choroba byłego pracownika trwająca przez okres obowiązywania zakazu konkurencji zwalnia zakład pracy z obowiązku wypłaty odszkodowania

Z naszym byłym pracownikiem wiąże nas umowa o zakazie konkurencji obowiązująca przez okres 1 roku po zakończeniu umowy o pracę. Przez ten cały czas pracownik nie mógł wykonywać żadnej pracy, gdyż chorował i pobierał zasiłek z ZUS oraz rentę z tytułu niezdolności do pracy. Czy ta okoliczność zwalnia nasz zakład z obowiązku wypłaty temu pracownikowi odszkodowania?

W umowie o zakazie konkurencji mogą Państwo wymienić różne okoliczności, których zaistnienie zwalnia Państwa z obowiązku wypłaty pracownikowi odszkodowania, a pracownika zwalnia z zakazu konkurencji. Okolicznością tą może być niezdolność pracownika do pracy.

Nie ma jednego obowiązującego wzoru umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy.

Treść umowy może być więc dostosowana do Państwa indywidualnych potrzeb. Musi ona być jednak zgodna z Kodeksem pracy. Ważne jest, aby postanowienia umowy o zakazie konkurencji określały uprawienia i obowiązki stron umowy w sposób wyraźny i zrozumiały. Wszystkie okoliczności, których wystąpienie zwalnia z wypłaty odszkodowania (lub kolejnych rat tego odszkodowania) i uprawnia do zwolnienia pracownika z zakazu konkurencji, powinny być wymienione w umowie. Użycie ogólnego sformułowania na określenie wszystkich tych okoliczności nie jest dobrym rozwiązaniem.

PRZYKŁAD

Zenon C. podpisał z firmą B. umowę o zakazie konkurencji, która zobowiązywała go do niepodejmowania działalności konkurencyjnej przez okres 6 miesięcy po ustaniu stosunku pracy. Gdy zakończył pracę, firma B. zaczęła wypłacać mu odszkodowanie w miesięcznych ratach. Po 2 miesiącach Zenon C. wyjechał do rodziny w USA. Przez ten cały czas nie pracował. Firma B. stwierdziła, że nie musi już obawiać się konkurencji z jego strony, gdyż prowadziła tylko lokalną działalność w kraju, po czym przestała wypłacać kolejne raty odszkodowania. Postępowanie firmy jest w tym przypadku nieprawidłowe. Zenon C. ma prawo do pozostałej części odszkodowania, gdyż spełnił swoje zobowiązanie, tzn. nie podjął działalności konkurencyjnej. Nie ma tu znaczenia, że nie przebywał w kraju i według firmy B. już nie zagrażał jej interesom.

Warto pamiętać, że odszkodowanie wypłacone pracownikowi z tytułu umowy o zakazie konkurencji zawartej po rozwiązaniu umowy o pracę stanowi jego przychód i podlega opodatkowaniu. Do odszkodowania wynikającego z umowy o zakazie konkurencji należy stosować te same zasady obliczania i pobierania zaliczek na podatek, jak w przypadku przychodów ze stosunku pracy. Odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia nie podlega oskładkowaniu.

Podstawa prawna

  • art. 1012 Kodeksu pracy,
  • § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),
  • art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »