| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy agencja pracy tymczasowej musi tworzyć regulamin pracy

Czy agencja pracy tymczasowej musi tworzyć regulamin pracy

Prowadzę agencję pracy tymczasowej. Poza stałym personelem firmy (5-6 osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę) często zatrudniam na bardzo krótkie okresy pracowników tymczasowych (w większości przypadków są to umowy o pracę). Czy przy ustalaniu obowiązku wydawania regulaminów pracy i wynagradzania mogę brać pod uwagę tylko pracowników stałych? Specyfika pracy pracowników tymczasowych właściwie nie pozwala nawet na stworzenie dla nich ogólnego regulaminu pracy.

RADA

Przy ustalaniu stanu zatrudnienia w agencji w odniesieniu do obowiązku utworzenia regulaminów pracy i wynagradzania należy brać pod uwagę nie tylko personel stały, ale również pracowników tymczasowych zatrudnianych na podstawie umów o pracę. Agencje pracy tymczasowej są bowiem formalnym pracodawcą w stosunku do pracowników tymczasowych i podlegają zdecydowanej większości obowiązków nałożonych na pracodawcę przez przepisy prawa pracy.

UZASADNIENIE

Zatrudnianie pracowników tymczasowych na podstawie stosunku pracy powoduje ciągłe zmiany stanu zatrudnienia w agencji pracy tymczasowej. W wielu przypadkach poziom zatrudnienia będzie przekraczał graniczną liczbę 20 pracowników, która to liczba zobowiązuje pracodawcę do wydawania regulaminów pracy i wynagradzania (art. 104 Kodeksu pracy). Działalność agencji pracy tymczasowej nie została bowiem wskazana jako rodzaj działalności pozwalający na niewypełnianie tych obowiązków.

W zakresie obowiązku posiadania regulaminów pracy i wynagradzania ustawodawca w żaden sposób nie wyróżnia rodzaju działalności pracodawców i odnosi się wyłącznie do stanu zatrudnienia. W stosunku do pracowników tymczasowych wyłączono jedynie stosowanie przepisów o zwolnieniach grupowych (art. 6 ustawy o pracownikach tymczasowych).

WAŻNE!

Agencje pracy tymczasowej są zobowiązane do tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania, jeżeli zatrudniają co najmniej 20 pracowników.

Agencje pracy tymczasowej podlegają zatem wszystkim przepisom związanym z obowiązkami tworzenia prawa wewnątrzzakładowego. Są zatem zobowiązane w przypadku zatrudniania co najmniej 20 pracowników do tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania.

Ustawodawca powinien jednak rozważyć zwolnienie agencji pracy tymczasowej z obowiązku wydawania regulaminów. Podstawą takiego wniosku jest nie tylko duża rotacja zatrudnienia, która może także wystąpić u innych pracodawców, ale przede wszystkim specyfika tego zatrudnienia. Jest ono związane ze świadczeniem pracy wyłącznie u innych podmiotów na zasadach porządkowych obowiązujących w tych firmach. W tej sytuacji regulaminy pracy i wynagradzania to sztuczne regulacje, które jednak agencja pracy tymczasowej powinna posiadać.

Podstawa prawna:

  • art. 5, art. 6 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.),
  • art. 104 Kodeksu pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

LeftHand

Firma LeftHand od ponad 15 lat istnieje na rynku oprogramowania księgowego na systemy Linux i Windows.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »