| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Ochrona danych osobowych > Przejęcie zakładu pracy a dane osobowe pracowników

Przejęcie zakładu pracy a dane osobowe pracowników

Przejęcie zakładu pracy lub jego części dokonywane jest zgodnie z postanowieniami ustawy o związkach zawodowych. Przejęcie zakładu pracy wiąże się między innymi ze zmianą administratora danych osobowych pracowników. Jak kształtuje się ochrona danych osobowych pracowników w związku z przejęciem zakładu pracy?

Mimo iż wprost nie wynika z przytoczonego przepisu, iż w przypadku przejęcia zakładu lub części zakładu pracy niniejszy obowiązek informacyjny powstaje to jak stwierdził Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych w decyzji z dnia 28 lutego 2013 roku sygn. akt DOLiS/DEC-230/13 samo uzyskanie przez nowego pracodawcę danych osobowym pracownika którymi wcześniej nieprzetwarzań rodzi obowiązek informacyjny po stronie nowego pracodawcy jako nowego administratora danych osobowych „Odnosząc się do zajętego przez Spółkę stanowiska, że w przedmiotowej sprawie nie nastąpiło zbieranie danych osobowych Skarżącego (co oznaczałoby, że na Spółce nie ciąży obowiązek określony w art. 25 ust. 1 ustawy) wskazać należy, że w ocenie Generalnego Inspektora zbieranie danych obejmuje wszystkie przypadki, gdzie administrator danych uzyskuje dane osobowe, w których posiadaniu nie znajdował się wcześniej. Nie ulega wątpliwości, że Spółka w związku z przejęciem od C. S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Oddziału E. w S.) znalazła się w posiadaniu nieprzetwarzanych przez nią wcześniej danych osobowych Skarżącego. W ocenie Generalnego Inspektora oznacza to, że Spółka zebrała dane osobowe Skarżącego nie od osoby, której dane dotyczą, w związku z czym art. 25 ust. 1 ustawy ma zastosowanie do oceny stanu faktycznego sprawy.”

W związku z powyższym każdy pracodawca przejmujący bezpośrednio po dokonaniu przejęcia zakładu pracy winien przekazać przejętym pracownikom informację odnośnie nowego administratora ich danych osobowych.

Pracodawca może zwolnić się z niniejszego obowiązku w sytuacji gdy pracownicy już wcześniej posiadają wiedze o w zakresie informacji które winny zostać im przekazane co wynika wprost z art. 25 ust. 2 pkt 6 ustawy o ochronie danych osobowych. Wykazanie jednak, iż przejęci pracownicy posiadają wiedzę odnośnie wszystkich informacji jakie powinny im zostać udzielone zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych może być praktycznie niemożliwe, gdyż wykazanie, iż pracownik posiada wiedzę np. o możliwości wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jego danych, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania jego danych osobowych innemu administratorowi danych. Z tego względu przy każdorazowym przejęciu zakładu lub części zakładu pracy przez nowego pracodawcę wystąpi obowiązek informowania pracowników o zmianie administratora danych.

Transfer danych osobowych za granicę

Stan prawny: 4 września 2014 roku

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych; Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych; Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »