Nie. Jak wynika z przepisów ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) szkoły, placówki oświatowe są najczęściej jednostkami organizacyjnymi gminy, w których obok nauczycieli zatrudnieni są pracownicy niebędący nauczycielami, w tym również pracownicy pełniący obowiązki dozorców.
Status prawny tych pracowników określa ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.). Oznacza to więc, że pracownicy placówek oświatowych, będących jednocześnie jednostkami organizacyjnymi jednostek samorządu terytorialnego, są pracownikami samorządowymi podlegającymi przepisom ww. ustawy.
reklama
reklama
Zgodnie z art. 24 ust. 2 wymienionej ustawy czas pracy pracowników samorządowych nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i 8 godzin na dobę.
Natomiast wykaz stanowisk pracowniczych, szczegółowe wymagania kwalifikacyjne pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych i zakładach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (DzU nr 146, poz. 1222 ze zm.).
Pracownik zatrudniony w szkole na stanowisku dozorcy (wymienionym w powyższym wykazie) nie jest pracownikiem ochrony mienia w rozumieniu przepisów.
Odpowiedziała Ewa Preis