| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Sporządzanie rozkładów i harmonogramów czasu pracy po zmianie przepisów

Sporządzanie rozkładów i harmonogramów czasu pracy po zmianie przepisów

Nowelizacja czasu pracy, która obowiązuje od 23 sierpnia 2013 r., wprowadziła nowe regulacje dotyczące sporządzania rozkładów i harmonogramów czasu pracy. Obecnie rozkłady trzeba przygotowywać na co najmniej 1 miesiąc okresu rozliczeniowego i przedstawiać je pracownikom najpóźniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem danego okresu rozliczeniowego. Jak sporządzać rozkłady i harmonogramy czasu pracy po zmianie przepisów od 23 sierpnia 2013 r.?

Forma rozkładów oraz czas przekazywania ich do wiadomości pracowników

W obowiązujących do niedawna przepisach nie było doprecyzowane, jaką formę powinny mieć harmonogramy czasu pracy. Rozkłady czasu pracy stanowiące integralną część układów zbiorowych czy regulaminów pracy mają formę pisemną (art. 150 Kodeksu pracy). Jednak zarówno regulamin pracy, jak i układ zbiorowy nie zawierają indywidualnych harmonogramów czasu pracy będących konkretyzacją obowiązującego rozkładu czasu pracy.

Forum Kadry

Przepisy obowiązujące przed nowelizacją nie zawierały regulacji odnoszących się zarówno do formy, jak i terminów przekazywania pracownikom harmonogramów czasu pracy. Należało to do swobodnego uznania pracodawcy. Nie było zatem przeszkód, aby kwestie techniczne dotyczące harmonogramów zostały uregulowane w przepisach wewnątrzzakładowych. Nie było naruszeniem przepisów postępowanie, jeżeli w tym względzie nie obowiązywały żadne pisane lub niepisane (praktyka zakładowa) zasady, a pracodawcy z dnia na dzień wskazywali pracownikom godziny rozpoczynania i zakończenia pracy.

Jeżeli chodzi o kwestie techniczne związane z przekazywaniem harmonogramów do wiadomości pracowników, dotychczas powszechną praktyką było umieszczanie harmonogramów np. na tablicy ogłoszeń lub rozsyłanie ich za pomocą poczty elektronicznej. Z reguły przestrzegano zasady, aby pracownik mógł się zapoznać z harmonogramem przed terminem, od którego miał on obowiązywać. Brak regulacji sprawiał jednak, że w praktyce mógł to być np. ostatni dzień danego okresu rozliczeniowego.

Po nowelizacji przepisów o czasie pracy harmonogramy czasu pracy należy sporządzać w formie pisemnej lub elektronicznej.

Nowelizacja ogranicza swobodne uznanie pracodawców w zakresie formy i terminów przekazywania harmonogramów czasu pracy. Przepisy dopuszczają dwie formy sporządzenia rozkładu czasu pracy danego pracownika – pisemną lub elektroniczną.

Forma pisemna będzie wiązała się z przekazaniem pracownikowi (najlepiej za pokwitowaniem) wydruku zawierającego jego rozkład czasu pracy lub umieszczeniem harmonogramów w miejscu ogólnie dostępnym dla pracowników. Harmonogram będzie mógł być również przesłany pracownikom za pomocą poczty elektronicznej. Nie można wykluczyć także sytuacji, w której pracodawca zdecyduje się na umieszczanie harmonogramów na ogólnie dostępnej stronie intranetowej, co wydaje się bardziej pewnym rozwiązaniem. Wynika to z faktu, że wysyłając indywidualnie do każdego pracownika wiadomość zawierającą rozkład czasu pracy łatwiej przypadkowo kogoś pominąć (nie dopełniając tym samym obowiązku informacyjnego).

reklama

Aktualizacja: 19.09.2014

Autor:

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy, autor wielu publikacji z tej tematyki

Źródło:

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zdjęcia

Sporządzanie rozkładw i harmonogramów czasu pracy po zmianie przepisów. /Fot. Fotolia
Sporządzanie rozkładw i harmonogramów czasu pracy po zmianie przepisów. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »