| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy

Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy

Zatrudnieni przez nas kierowcy prowadzą samochody osobowe. Ile obowiązkowych przerw w czasie pracy powinien mieć taki kierowca, gdy jedzie np. w 10-godzinną trasę? Czy musi mieć przerwę po określonym czasie prowadzenia pojazdu?

Kierowcom tym przysługuje tylko 15-minutowa przerwa „śniadaniowa”. Poza nią nie ma narzuconych bezpośrednio innych przerw, ale pracodawca musi pamiętać o konieczności zapewnienia bezpiecznego wykonywania pracy. Prowadzenie samochodu przez 10 godzin bez innych przerw niż 15-minutowa przerwa „śniadaniowa” nie jest wystarczające. Dlatego zalecamy udzielenie kierowcy dodatkowych przerw na odpoczynek.

Zarówno przepisy unijne, jak i polskie przewidują szczególne, dodatkowe przerwy dla kierowców. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 wskazuje, że po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut (należy pamiętać, że rozporządzenie odnosi się zasadniczo do każdego kierowcy, bez względu na to, na jakiej podstawie wykonuje przewóz). Przerwa ta nie przysługuje, jeśli kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwa ta może zostać podzielona maksymalnie na 2 części w taki sposób, by pierwsza przerwa trwała co najmniej 15 minut, zaś druga co najmniej 30 minut. Każdy 4,5-godzinny okres prowadzenia pojazdu powinien być połączony łącznie z co najmniej 45 minutami przerwy (art. 7 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).

Z ustawy o czasie pracy kierowców wynika zaś, że po 6 kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin (art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców). Przerwa może być dzielona na krótsze okresy, trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

WAŻNE!

Kierowcy wykonującemu pracę przez co najmniej 6 godzin na dobę przysługuje 15-minutowa przerwa „śniadaniowa” na podstawie przepisów Kodeksu pracy.

Przerwy z ustawy o czasie pracy kierowców nie mają zastosowana do kierowców, którzy wykorzystali przerwy uregulowane w rozporządzeniu unijnym nr 561/2006. Przepisy rozporządzenia unijnego mają bowiem pierwszeństwo.

W odniesieniu do pytania, podstawowe znaczenie ma jednak wyłączenie zawarte w art. 22 ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z tym przepisem, przerwy przewidziane w ustawie o czasie pracy kierowców nie mają zastosowania do kierowców prowadzących pojazdy wymienione w art. 29 ustawy o czasie pracy kierowców, w art. 3 rozporządzenia unijnego nr 561/2006 oraz w art. 2 ust. 2 lit. b umowy AETR. Artykuł 29 ustawy i art. 3 rozporządzenia unijnego nr 561/2006 odnoszą się do wyłączeń spod ogólnego zastosowania przepisów rozporządzenia unijnego. Istotne jest jednak także odesłanie do art. 2 ust. 2 lit. b umowy AETR. Wymienia się tam m.in.:

  • pojazdy przeznaczone do przewozu towarów i których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepami lub naczepami, nie przekracza 3,5 tony;
  • pojazdy, przeznaczone do przewozu pasażerów, które ze względu na typ konstrukcyjny i wyposażenie nadają się do przewozu najwyżej 9 osób łącznie z kierowcą i są do tego celu przeznaczone.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »