| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy

Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy

Zatrudnieni przez nas kierowcy prowadzą samochody osobowe. Ile obowiązkowych przerw w czasie pracy powinien mieć taki kierowca, gdy jedzie np. w 10-godzinną trasę? Czy musi mieć przerwę po określonym czasie prowadzenia pojazdu?

W stosunku do tych grup kierowców (dotyczy to więc także Państwa kierowców prowadzących samochody osobowe) nie stosujemy przepisów unijnych (nie podlegają oni pod rozporządzenie unijne nr 561/2006), ale również nie stosujemy (mimo zatrudniania ich w ramach stosunku pracy) niektórych przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, m.in. odnoszących się właśnie do prawa do dodatkowych przerw przeznaczonych na odpoczynek. Takie stanowisko zaprezentował również GIP (pismo z 2 czerwca 2008 r., nr GPP-302-4560-264/08/PE).

Państwa kierowcy muszą mieć, tak jak zresztą każdy pracownik, 15-minutową przerwę wliczoną do czasu pracy w każdym dniu, w którym ich czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin (art. 134 Kodeksu pracy). Z żadnych przepisów nie wynika bezpośrednio obowiązek udzielania im jakichkolwiek innych przerw nawet wówczas, gdyby w danym dniu mieli prowadzić samochód przez 10 czy nawet więcej godzin.

Należy jednak pamiętać, że podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Nie można uznać, że 10-godzinna jazda z jedną 15-minutową przerwą nie pozostaje w sprzeczności z tą zasadą. Należy przyjąć, że zobowiązanie kierowcy do prowadzenia pojazdu przez tak długi okres może uzasadniać powstrzymanie się pracownika od pracy. Niewątpliwie bowiem prowadzenie pojazdu przez tyle godzin z jedną tylko 15-minutową przerwą bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo tej osoby, przewożonych pasażerów oraz innych użytkowników drogi. Kierowca ponosi zaś odpowiedzialność za skutki powstałego w takiej sytuacji wypadku. Dlatego należy zalecić kierowcy dodatkowe przerwy w czasie jazdy.

Podstawa prawna:

  • art. 6, art. 13, art. 22, art. 29 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • art. 3, art. 7 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 102),
  • art. 134, art. 207 § 2 Kodeksu pracy.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wolny

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »