| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy pracodawca może czasowo zmienić rozkład czasu pracy pracownika na inny, niż wynikający z regulaminu pracy

Czy pracodawca może czasowo zmienić rozkład czasu pracy pracownika na inny, niż wynikający z regulaminu pracy

W regulaminie pracy mamy zapis wskazujący, że pracownicy pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–16.00. Jeden z naszych pracowników jedzie na tygodniowe targi (od poniedziałku do soboty), gdzie będzie przez te 6 dni wykonywał pracę na naszym stoisku firmowym w godzinach od 10.00 do 18.00. Czy możemy zmienić mu rozkład czasu pracy na ten tydzień w taki sposób, by pracował w innych godzinach niż zwykle oraz przez 6 dni?

Podczas delegacji nadgodziny wystąpią, gdy wykonywanie zadań służbowych wykracza poza rozkład czasu pracy pracownika. Brak konieczności świadczenia pracy w godzinach wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika nie powoduje niezaliczania czasu przypadającego na ten okres do czasu pracy pracownika.

WAŻNE!

Do czasu pracy wliczamy okresy, w czasie których pracownik nie wykonywał pracy w podróży służbowej, gdy pokrywają się one z jego rozkładem czasu pracy.

Zatem, mimo że w przedstawionej sytuacji pracownik nie będzie w podróży służbowej wykonywał pracy w godz. 8.00–10.00, to te 2 godziny trzeba mu zaliczyć do czasu pracy. Pracodawca może się ustrzec takich sytuacji wprowadzając do regulaminu pracy odpowiednie zapisy umożliwiające mu – z pewnym wyprzedzeniem – wprowadzenie okresowo innych godzin pracy dla poszczególnych osób.

PRZYKŁAD

W firmie jest taki zapis w regulaminie pracy:

1. Pracownicy świadczą pracę od godz. 8.00 do godz. 16.00, od poniedziałku do piątku.

2. Pracodawca może wyznaczyć pracownikom inne godziny i dni pracy niż wskazane w pkt 1, co wymaga wręczenia indywidualnych harmonogramów czasu pracy. Harmonogramy tworzone są na okresy co najmniej dwutygodniowe i przekazywane pracownikom na 3 dni przed rozpoczęciem okresu objętego harmonogramem.

W takim przypadku pracodawca może zmienić pracownikowi rozkład czasu pracy, np. w jednym z tygodni, kiedy jest taka potrzeba zakładu pracy.

Pracodawcy często w regulaminach pracy wyznaczają stały dzień wolny wynikający z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (najczęściej jest to sobota). W ten sposób – podobnie jak przy godzinach pracy – ograniczają znacznie swoje możliwości w zakresie wyznaczania dni pracy w danym okresie. Ma to znaczenie praktyczne. W przypadku wskazanym w pytaniu praca w sobotę będzie musiała być zrekompensowana dniem wolnym, udzielonym do końca okresu rozliczeniowego, wyznaczonym w terminie uzgodnionym z pracownikiem. Pracodawca nie może narzucić terminu wykorzystania dnia wolnego, ale może dojść do porozumienia w tym zakresie z zatrudnioną osobą. Przy proponowanym wyżej zapisie pracodawca korzystałby z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy – mógłby np. w kolejnym tygodniu wyznaczyć tylko 4 dni pracy. Wówczas nie musiałby rekompensować pracownikowi pracy w sobotę.

Podstawa prawna

  • art. 1041, art. 1043, art. 150, art. 1513 Kodeksu pracy.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Cypel

absolwent pedagogiki (specjalizacja doradztwo zawodowe z coachingiem) oraz studiów podyplomowych z zarządzania personelem. Od 2011 roku aktywnie zajmuje się̨ coachingiem, który jest jego pasją. Ukończył Practitioner Coach Diploma, szkolenie certyfikowane przez Noble Manhattan Coaching, International Institute of Coaching and Mentoring oraz Institute of Leadership and Management. Dodatkowo ukończył Coaching Clinic® Licensing Program, szkolenie licencjonowane przez CoachU oraz International Coach Federation, tym samym stając się̨ licencjonowanym trenerem Coaching Clinic®, najbardziej kompleksowego na polskim rynku szkolenia rozwijającego umiejętności coachingowe menedżerów. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju oraz Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Autor artykułów o tematyce coachingowej dla: czasopisma Personel i Zarządzanie oraz tekstów portali prnews.pl, hrnews.pl, architekcikariery.pl, a także autor komentarzy do czterech dylematów etycznych coacha w książce „Profesjonalny coaching zasady i dylematy etyczne w pracy coacha”. Jest również̇ jednym ze współautorów książki „Zastosowanie coachingu w polityce społecznej”. W 2015 r. przeprowadził pierwsze w Polsce badania naukowe nad skutecznością̨ e-coachingu w rozwoju osobistym ludzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK