| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy kierowca może przepracować w jednym dniu 15 godzin

Czy kierowca może przepracować w jednym dniu 15 godzin

Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?

Kierowca nie może pracować dziennie 15 godzin, gdyż musi mieć zapewnione przerwy niewliczane do czasu pracy. Z czasu przerw bowiem tylko 15 minut wliczamy kierowcy do czasu pracy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W stosunku do kierowcy samochodu ciężarowego zastosowanie znajdują nie tylko polskie przepisy o czasie pracy, ale także unijne przepisy o czasie prowadzenia pojazdu. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 stosujemy bowiem do przewozu drogowego (art. 2 rozporządzenia nr 561/ 2006):

  • rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony lub
  • osób pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Rozporządzenie unijne nr 561/2006 zawiera także liczne wyłączenia odnoszące się do konkretnych grup pojazdów, np. pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej prędkości nieprzekraczającej 40 km/h, pojazdów specjalistycznych używanych do celów medycznych (art. 3 rozporządzenia nr 561/2006). Zakładamy jednak, że w sytuacji wskazanej w pytaniu wyłączenia te nie mają zastosowania.

Kierowcy w każdej dobie (24 godziny liczone od godziny, w której kierowca rozpoczął pracę zgodnie z rozkładem czasu pracy) przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku (art. 14 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców).

Regulacje dotyczące odpoczynku przewidzianego w rozporządzeniu unijnym nr 561/2006 mają jednak pierwszeństwo przed wypoczynkiem uregulowanym przepisami polskiej ustawy o czasie pracy kierowców (dotyczy to tylko pracodawców, którzy są zobowiązani do stosowania przepisów rozporządzenia unijnego).

Podobnie jak przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, również rozporządzenie unijne nr 561/2006 wskazuje, że kierowca w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku jest uprawniony do 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dziennego. Rozporządzenie unijne przewiduje jednak możliwość skrócenia nie częściej niż 3 razy w tygodniu (dokładnie między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku) okresu odpoczynku do minimum 9 godzin (art. 8 ust. 2 rozporządzenia unijnego nr 561/2006). Wypoczynek w tym wymiarze jest wystarczającym wypoczynkiem w danej dobie. Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców nie przewidują skrócenia odpoczynku dobowego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

e-file sp. z o.o.

Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »