| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy kierowca może przepracować w jednym dniu 15 godzin

Czy kierowca może przepracować w jednym dniu 15 godzin

Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?

W zakresie skorzystania z możliwości skrócenia wypoczynku nie ma znaczenia to, że kierowca (wykonujący przewóz podlegający pod przepisy rozporządzenia unijnego) wykonuje przewozy tylko na terenie kraju. Zatem Państwa kierowca nie częściej niż 3 razy w tygodniu może wykorzystywać jedynie 9-godzinny wypoczynek dobowy.

WAŻNE!

Odpoczynek dobowy kierowcy samochodu ciężarowego może zostać skrócony do 9 godzin 3 razy w tygodniu.

Nie oznacza to jednak, że kierowca pozostałe 15 godzin doby może w pełni wykorzystać na pracę.

Stosując w odniesieniu do Państwa kierowcy system równoważnego czasu pracy możemy wydłużać jego dobowy wymiar czasu pracy do 10 godzin(art. 15 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców). Jest on bowiem kierowcą zatrudnionym w transporcie drogowym. Wydłużenia do 12 godzin mogą być stosowane tylko do kierowców niezatrudnionych w transporcie drogowym (np. kierowca zatrudniony przez instytucję charytatywną). Państwa kierowca może pracować także w godzinach nadliczbowych. Praca w wymiarze przekraczającym 10 godzin będzie dla niego pracą nadliczbową.

Przepisy unijne zawierają ograniczenia dotyczące czasu powadzenia pojazdu. Zasadniczo nie może być on dłuższy niż 9 godzin między dwoma dziennymi okresami wypoczynku (art. 6 rozporządzenia unijnego nr 561/2006). Nie częściej niż 2 razy w tygodniu czas prowadzenia pojazdu może zostać wydłużony do 10 godzin.

Pamiętać trzeba także o obowiązkowych przerwach w czasie prowadzenia pojazdu, podczas których kierowca nie może wykonywać żadnej innej pracy. Po każdym 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu musi wykorzystać co najmniej 45 minut przerwy (art. 7 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Mirek Gumula

Szkoła Jazdy Subaru

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »