| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jaka rekompensata przysługuje pracownikowi za pracę w święto

Jaka rekompensata przysługuje pracownikowi za pracę w święto

Pracownik, który jest zatrudniony na pełny etat w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku, został wezwany do pracy w święto 5 kwietnia 2010 r. (drugi dzień Wielkiejnocy) z powodu konieczności usunięcia awarii. Pracował w godzinach od 10.00 do 13.00. Czy za pracę w święto należy mu się cały dzień wolny, nawet gdy taka praca trwała 3 godziny? W jaki sposób zrekompensować pracownikowi pracę w święto, jeżeli nie udzielimy mu dnia wolnego? Czy prawidłowo postąpiliśmy wzywając do pracy pracownika w celu usunięcia awarii w święto?

Pracownikowi z tytułu pracy w święto przysługuje inny, cały dzień wolny, którego należy udzielić do końca trwającego okresu rozliczeniowego. Jeżeli jest to niemożliwe, należy mu wypłacić 100% dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy. Praca w święto z powodu usunięcia awarii jest dopuszczalna.

UZASADNIENIE

Drugi dzień Wielkiejnocy jest dniem wolnym od pracy (art. 1 pkt 1 lit. d ustawy o dniach wolnych od pracy w zw. z art. 1519 § 1 k.p.). Jednak pracodawca może wezwać zatrudnionego do pracy w drugi dzień Wielkiejnocy z powodu usunięcia awarii (art. 15110 § 1 pkt 1 k.p.).

Praca w święto jest bowiem dozwolona (art. 15110 k.p.):

1) w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,

2) w ruchu ciągłym,

3) przy pracy zmianowej,

4) przy niezbędnych remontach,

5) w transporcie i w komunikacji,

6) w zakładowych strażach pożarnych i w zakładowych służbach ratowniczych,

7) przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób,

8) w rolnictwie i hodowli,

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK