| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy pracodawca może wyznaczyć pracownikom godziny spożywania posiłków

Czy pracodawca może wyznaczyć pracownikom godziny spożywania posiłków

Nasza firma zatrudnia wielu młodych pracowników. Ostatnio szef zdenerwował się, gdy zobaczył, że w trakcie rozmów z klientem jeden z pracowników żuł gumę. Pracodawca zakazał żucia gumy w godzinach pracy i spożywania posiłków w obecności klientów. Wyznaczył jedną 20-minutową przerwę w połowie dnia pracy, podczas której pracownicy mogą jeść. Czy pracownicy mogą odmówić korzystania z tej przerwy i samodzielnie (jak do tej pory) ustalać sobie pory jedzenia posiłków? Czy za żucie gumy w pracy i spożywanie posiłków w godzinach innych niż ustalone szef może ukarać pracownika, który nie respektuje zakazu?

Pracodawca ma prawo zakazać pracownikom żucia gumy lub spożywania posiłków przy klientach. Takie postanowienia są zgodne z przepisami prawa pracy pod warunkiem, że pracodawca zapewni pracownikom pracującym co najmniej 6 godzin w danej dobie możliwość wykorzystania przysługującej im 15-minutowej przerwy i w jej czasie spożycia posiłku. Naruszenie zakazu żucia gumy oraz spożywania posiłków przy klientach, korzystanie z przerwy niezgodnie z ustalonymi w firmie zasadami lub samodzielne wyznaczenie sobie przez pracownika przerwy może uzasadniać nałożenie na pracownika kary porządkowej lub nawet zwolnienie go z pracy.

UZASADNIENIE

Zachowanie pracownika rzutuje na sposób postrzegania firmy jako rzetelnego kontrahenta oraz ma wpływ na jej markę wśród klientów. Dlatego pracodawca ma prawo wymagać od pracowników:

  • określonego zachowania (np. wręczania klientom materiałów reklamowych),
  • przestrzegania obowiązujących w zakładzie procedur związanych z obsługą klientów czy
  • schludnego ubioru lub noszenia firmowych ubrań (art. 100 § 2 Kodeksu pracy).

Tym samym pracodawca ma pełne prawo zakazać żucia gumy pracownikom wykonującym pracę w bezpośrednim kontakcie z klientami. Jednak aby zapobiec ewentualnym sporom w tym zakresie, warto wszystkie te zasady postępowania spisać i podać pracownikom do wiadomości np. w treści regulaminu pracy (w firmach zatrudniających co najmniej 20 pracowników) lub w osobnym regulaminie albo zarządzeniu (w firmach zatrudniających mniej niż 20 pracowników). Wszystkie te działania składają się na pojęcie „organizacji pracy i porządku w procesie pracy”. Zatem naruszenie zakazu żucia gumy lub spożywania posiłków przy klientach może uzasadniać nałożenie na pracownika kary porządkowej (upomnienia lub nagany) lub nawet zwolnienie go z pracy (art. 108 § 1 Kodeksu pracy).

WAŻNE!

Pracodawca może zakazać pracownikom spożywania posiłków w obecności klientów firmy.

Pracownik, którego dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, ma prawo do jednej 15-minutowej przerwy od pracy, która jest wliczana do czasu pracy, a więc jest płatna (art. 134 Kodeksu pracy). Sposób i czas wykorzystania tej przerwy nie jest jednak całkowicie dowolny i nie zależy od swobodnego uznania pracownika, chyba że pozwala na to specyfika wykonywanej pracy, a pracodawca pozostawia w tym zakresie pracownikom „wolną rękę”. Zasadą jest bowiem, że organizacja pracy oraz ustalenie porządku w procesie pracy należy do pracodawcy (art. 94 pkt 2 Kodeksu pracy). Oznacza to, że pracodawca ma prawo nie tylko do określania czasu pracy, tj. dni i godzin pracy, ale również do określenia sposobu wykorzystania tego czasu pracy, tj. zorganizowania pracy i zasad obowiązujących przy jej wykonywaniu. W konsekwencji pracodawca ma prawo do ustalenia czasu, w jakim pracownicy będą wykorzystywali przysługujące im przerwy w pracy. Kodeks pracy nie określa, w jakim momencie dniówki roboczej pracownicy powinni wykorzystać taką przerwę w pracy, pozostawiając w tym zakresie pracodawcy duży margines swobody.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dr Irena Kamińska-Radomska

Trener etykiety biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »