| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jak rozliczać czas pracy kierowcy samochodu osobowego w podróży służbowej

Jak rozliczać czas pracy kierowcy samochodu osobowego w podróży służbowej

Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz. 21.30. Czy w tym przypadku doszło do pracy w godzinach nadliczbowych? Czy naruszyliśmy przysługujące pracownikowi okresy minimalnych odpoczynków dobowych?

Pracownik przepracował łącznie 8,5 godziny nadliczbowej. Do czasu pracy wliczamy mu okres oczekiwania na szefa. Naruszyli Państwo również przepisy o dobie pracowniczej, ponieważ w dobie środowej pracownik zamiast 11 godzin odpoczynku dobowego miał zapewnione jedynie 10,5 godziny odpoczynku.

UZASADNIENIE

Do kierowców małych samochodów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, jednak z licznymi wyłączeniami. Wyłączenia te zarówno znoszą w odniesieniu do tych osób pewne dodatkowe obowiązki pracodawcy (np. dodatkowe przerwy), jak też prowadzą do nieco innych możliwości w zakresie organizacji czasu pracy niż w stosunku do kierowców wykonujących transport drogowy.

Czasem pracy kierowcy jest zatem czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, który obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności prowadzenie pojazdu jako podstawowy obowiązek kierowcy (art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców). Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem.

W przedstawionej sytuacji kierowca pracował od chwili wyjazdu (godz. 5.00) do chwili powrotu z delegacji (godz. 21.30). Kilkugodzinny okres, w trakcie którego kierowca miał wolne, gdyż jego szef był na spotkaniu, nie może być wyłączony z jego czasu pracy. Tym bardziej że przypada on na stałe godziny pracy kierowcy, wynikające z przyjętego rozkładu czasu pracy w firmie. W konsekwencji do czasu pracy kierowcy w związku z wyjazdem należy wliczyć 16,5 godziny.

WAŻNE!

Czas oczekiwania przez kierowcę na szefa wliczamy do czasu pracy kierowcy.

Do celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę pracowniczą należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Doba pracownicza Państwa pracownika trwa zatem w godz. od 8.00 do 8.00 następnego dnia. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.

Ustawa o czasie pracy kierowców – w przeciwieństwie do Kodeksu pracy – nie daje możliwości skrócenia odpoczynku dobowego. Pozwala jedynie na skrócenie w pewnych sytuacjach odpoczynku tygodniowego (praca w godzinach nadliczbowych spowodowana koniecznością prowadzenia akcji ratowniczej oraz zmiana pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Kopijer

Absolwent studiów MBA (Thames Valley University, London). Posiada amerykańskie certyfikaty Modelu ROI™, J.J.Phillips, ROI Institute oraz metodologii Human Performance Improvement, ASTD. Certyfikowany Coach LMI™. Ponad 20-letnie doświadczenia menedżerskie i biznesowe zdobywał, jako Prezes 2C Dom Brokerski Rynku Szkoleń, Prezes American Society for Training and Development na Polskę, Wiceprezes polskiego oddziału International Institute of Coaching, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, Project Manager Misji Studyjnych w renomowanych przedsiębiorstwach w Anglii, Francji Niemczech, Holandii i Belgii, organizowanych przez Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów oraz udziałowiec i menedżer różnych firm szkoleniowych i doradczych. Doświadczenie w HR zdobywał, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej oraz HR Manager w KOMA S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK