| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jak rozliczać czas pracy kierowcy samochodu osobowego w podróży służbowej

Jak rozliczać czas pracy kierowcy samochodu osobowego w podróży służbowej

Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz. 21.30. Czy w tym przypadku doszło do pracy w godzinach nadliczbowych? Czy naruszyliśmy przysługujące pracownikowi okresy minimalnych odpoczynków dobowych?

Pracownik przepracował łącznie 8,5 godziny nadliczbowej. Do czasu pracy wliczamy mu okres oczekiwania na szefa. Naruszyli Państwo również przepisy o dobie pracowniczej, ponieważ w dobie środowej pracownik zamiast 11 godzin odpoczynku dobowego miał zapewnione jedynie 10,5 godziny odpoczynku.

UZASADNIENIE

Do kierowców małych samochodów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, jednak z licznymi wyłączeniami. Wyłączenia te zarówno znoszą w odniesieniu do tych osób pewne dodatkowe obowiązki pracodawcy (np. dodatkowe przerwy), jak też prowadzą do nieco innych możliwości w zakresie organizacji czasu pracy niż w stosunku do kierowców wykonujących transport drogowy.

Czasem pracy kierowcy jest zatem czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, który obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności prowadzenie pojazdu jako podstawowy obowiązek kierowcy (art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców). Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem.

W przedstawionej sytuacji kierowca pracował od chwili wyjazdu (godz. 5.00) do chwili powrotu z delegacji (godz. 21.30). Kilkugodzinny okres, w trakcie którego kierowca miał wolne, gdyż jego szef był na spotkaniu, nie może być wyłączony z jego czasu pracy. Tym bardziej że przypada on na stałe godziny pracy kierowcy, wynikające z przyjętego rozkładu czasu pracy w firmie. W konsekwencji do czasu pracy kierowcy w związku z wyjazdem należy wliczyć 16,5 godziny.

WAŻNE!

Czas oczekiwania przez kierowcę na szefa wliczamy do czasu pracy kierowcy.

Do celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę pracowniczą należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Doba pracownicza Państwa pracownika trwa zatem w godz. od 8.00 do 8.00 następnego dnia. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.

Ustawa o czasie pracy kierowców – w przeciwieństwie do Kodeksu pracy – nie daje możliwości skrócenia odpoczynku dobowego. Pozwala jedynie na skrócenie w pewnych sytuacjach odpoczynku tygodniowego (praca w godzinach nadliczbowych spowodowana koniecznością prowadzenia akcji ratowniczej oraz zmiana pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »