| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jaki system czasu pracy wprowadzić dla kierowcy zajmującego się przewozem osób w firmie

Jaki system czasu pracy wprowadzić dla kierowcy zajmującego się przewozem osób w firmie

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy jednego z dyrektorów naszej firmy. Jego praca polega na tym, że wozi dyrektora na spotkania służbowe. Często jednak czeka na dyrektora w miejscach, do których go zawozi, nie wykonując w tym czasie pracy. Czasami taki czas oczekiwania trwa nawet kilka godzin. Jaki system czasu pracy najkorzystniejszy dla firmy ustalić temu pracownikowi? Zatrudniamy go w systemie podstawowym czasu pracy, ale nie jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ płacimy pracownikowi za czas, kiedy odpoczywa w samochodzie, czekając na dyrektora.

RADA

Najkorzystniejszym z systemów czasu pracy, w jakim mogą Państwo zatrudnić tego kierowcę, to system równoważnego czasu pracy z możliwością przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin.

UZASADNIENIE

Do kierowców małych samochodów służbowych zatrudnionych na podstawie stosunku pracy stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Takie stanowisko zajął Główny Inspektorat Pracy (pismo z 16 października 2007 r., nr GNP-302-4560-464/07/PE). Oznacza to, że wybierając system czasu pracy dla kierowców zakładowych, kierowców dyrektorów, prezesów itp., należy w pierwszej kolejności kierować się ustawą o czasie pracy kierowców.

Żadne powszechnie obowiązujące przepisy, czy to Kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców, nie zawierają rozwiązania, które pozwalałoby na niewliczanie do czasu pracy kierowcy okresów jego oczekiwania np. na dyrektora, którego ma zabrać z narady. Dlatego jedynym wyjściem dla pracodawcy jest wprowadzenie takiego systemu czasu pracy, który pozwoli w większym stopniu uelastycznić czas pracy tego kierowcy. Taki zabieg spowoduje obniżenie liczby godzin nadliczbowych, w jakich ten pracownik będzie wykonywał pracę, a tym samym obniży koszty zatrudnienia kierowcy. W przedstawionym przez Państwa przypadku takie korzyści bezsprzecznie przyniesie wprowadzenie dla kierowcy równoważnego systemu czasu pracy z możliwością przedłużenia dobowego wymiaru do 12 godzin.

PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy w poniedziałek zawoził dyrektora na naradę. Podróż do miejsca docelowego trwała 4 godziny, po czym kierowca oczekiwał na dyrektora przebywającego na naradzie kolejne 3 godziny i następnie droga powrotna do siedziby zakładu trwała kolejne 4 godziny. Podobny wyjazd odbywał się w następnym dniu, tj. we wtorek. Zatem łącznie pracownik wykonywał w każdym z tych dni pracę przez 11 godzin. W kolejnym dniu, tj. w środę, dyrektor nie miał zaplanowanych żadnych wyjazdów i kierowca cały dzień spędził w zakładzie w oczekiwaniu na ewentualne polecenie wyjazdu.

W przedstawionym przypadku zatrudniając kierowcę w podstawowym systemie czasu pracy (8 godzin na dobę), należy mu zaewidencjonować pracę w poniedziałek i wtorek przez 11 godzin oraz w środę przez 8 godzin. Powoduje to, że w poniedziałek i wtorek pracownik wykonywał pracę łącznie przez 6 godzin nadliczbowych, które muszą mu zostać zrekompensowane odpowiednim wynagrodzeniem. Gdyby pracownik ten był zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy z możliwością przedłużenia dobowego wymiaru do 12 godzin, problem godzin nadliczbowych nie wystąpiłby. Praca w poniedziałek i wtorek po 11 godzin byłaby jego normalnym czasem pracy. Ponadto zaplanowanie kierowcy dnia wolnego w środę rekompensuje dłuższą pracę w poniedziałek i wtorek.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Mikos

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »