| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Jaki system czasu pracy wprowadzić dla kierowcy zajmującego się przewozem osób w firmie

Jaki system czasu pracy wprowadzić dla kierowcy zajmującego się przewozem osób w firmie

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowcy jednego z dyrektorów naszej firmy. Jego praca polega na tym, że wozi dyrektora na spotkania służbowe. Często jednak czeka na dyrektora w miejscach, do których go zawozi, nie wykonując w tym czasie pracy. Czasami taki czas oczekiwania trwa nawet kilka godzin. Jaki system czasu pracy najkorzystniejszy dla firmy ustalić temu pracownikowi? Zatrudniamy go w systemie podstawowym czasu pracy, ale nie jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ płacimy pracownikowi za czas, kiedy odpoczywa w samochodzie, czekając na dyrektora.

Pracodawca ma za zadanie organizować czas pracy zatrudnionych pracowników i zapewnić taką liczbę zadań, która pozwoli na pełne wykorzystanie czasu pracy w okresie rozliczeniowym. W przeciwnym przypadku pracodawca będzie zobowiązany do wypłacania pracownikowi wynagrodzenia jednie za gotowość do pracy, która jest traktowana jak faktycznie świadczona przez pracownika praca.

W przedstawionej sytuacji najbardziej korzystne dla Państwa byłoby wprowadzenie dla kierowcy przerywanego systemu czasu pracy. Zastosowanie tego systemu pozwala na wprowadzenie w ciągu doby jednej przerwy trwającej nie dłużej niż 5 godzin. Jedynie gdy kierowca wykonuje przewozy regularne, przerwa ta może trwać maksymalnie 6 godzin, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy nie przekracza 7 godzin. Za czas tej przerwy pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia należnego za czas przestoju. Jednak w praktyce wprowadzenie takiego systemu dla Państwa kierowcy jest mało realne, gdyż trudno sobie wyobrazić możliwość ustalenia przez pracodawcę z góry harmonogramu pracy dla tego kierowcy, co jest wymagane w tym systemie. Gdyby jednak pozwalał na to charakter obowiązków kierowcy, pracodawca może wprowadzić dla niego system przerywanego czasu pracy. Dokonuje się tego w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy, a u pracodawców, u których nie działa zakładowa organizacja związkowa – w umowie o pracę (art. 18 ust. 3 ustawy o czasie pracy kierowców).

Przestawionego problemu nie rozwiązuje natomiast wprowadzenie dla kierowcy zadaniowego systemu czasu pracy. Jeśli dotyczy to kierowców prezesów czy dyrektorów, jest to niemożliwe, gdyż w tym przypadku trudno mówić o określonych zadaniach, które ma do wykonania kierowca.

WAŻNE!

Wprowadzenie systemu zadaniowego dla kierowców zajmujących się wożeniem kadry kierowniczej jest niedopuszczalne.

Ponadto w systemie zadaniowym pracownik ma dużą samodzielność w zakresie czasu wykonywania zadań wyznaczonych przez pracodawcę oraz miejscu ich wykonywania. W przypadku kierowcy zakładowego, którego podstawowym obowiązkiem jest wożenie szefa na spotkania, spełnienie tych warunków właściwych do zastosowania systemu zadaniowego jest niemożliwe. Wprowadzenie takiego systemu dla kierowcy mogłoby być zatem uznane za niedopuszczalne obejście przepisów prawa pracy o godzinach nadliczbowych.

Podstawa prawna:

  • art. 128 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 15–17, art. 18 ust. 3 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »