| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Trudny początek

Trudny początek

Wprowadzanie głębokich zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie jest dużym wydarzeniem dla pracowników i kadry kierowniczej. Aby skutecznie wdrożyć nowe rozwiązania, trzeba profesjonalnie oddziaływać na psychologiczne i społeczne mechanizmy tkwiące w procesie przemian.

Dopiero po dostarczeniu zarządowi banku wyników badania pokazującego m.in. wyobcowanie przyszłych użytkowników systemu wprowadzono zasadniczą zmianę w ustawieniu ról w projekcie. Uczyniono mianowicie dyrektorów jednostek operacyjnych odpowiedzialnymi za wdrożenie nowego systemu w podległych im jednostkach. I wtedy sytuacja zmieniła się z dnia na dzień. Sceptyczni dotąd dyrektorzy zaczęli dopominać się szkoleń dla siebie i swojej kadry, zainstalowali w specjalnych salach sprzęt komputerowy, z którego można było korzystać w soboty i w niedziele, sprowadzali konsultantów do siebie na dyskusje oraz przedstawiali długie listy propozycji zmodyfikowania rozwiązań. W efekcie po dwóch latach takiej współpracy, krytycznego dnia z soboty na niedzielę, po kliknięciu „Enter”, już na danych rzeczywistych, system ruszył.

PRZYKŁAD 2

Podmiotowe podejście do zmiany zastosowano w jednym z przedsiębiorstw informatycznych, w którym wdrażano nowy system stawiania zadań, ocen i płac. Zaczęto od aktualizacji strategii biznesowej firmy, wykonanej z szerokim udziałem kluczowych pracowników. Stąd wyniknęły priorytety dla rocznych zadań przedsiębiorstwa. Na tej podstawie, przy użyciu analizy procesów, można już było w poszczególnych zespołach ustalić listę priorytetowych zadań. Ten zestaw zadań stał się podstawą projektowania ocen i wyznaczania celów dla osób i zespołów. Następnie w modelu ZPC zaprojektowano system premiowy i zasady udziału w kafeterii bonusów. Powracając do sformułowanej wcześniej strategii, wykonano w zespole reprezentantów załogi wartościowanie prac na stanowiskach i w konsekwencji zaproponowano gradację stanowisk, a następnie siatkę płac. Warto tu nadmienić, że według nowej siatki płac pracownicy otrzymali podstawowe wynagrodzenie o 1/3 mniejsze niż poprzednio, zatem trzeba było wszystkim wymówić płace. Nic jednak złego w firmie się nie stało, ponieważ reprezentanci załogi od początku uczestniczyli w przygotowywaniu nowego systemu, mieli na niego wpływ i byli w stanie przekonać kolegów, że w rezultacie zarobki wzrosną. Co też się i stało.

Wojciech Daniecki

Autor jest psychologiem zarządzania, pracującym jako niezależny konsultant i jako wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.

Kontakt:

akz@akz.com.pl

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »