| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Trudny początek

Trudny początek

Wprowadzanie głębokich zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie jest dużym wydarzeniem dla pracowników i kadry kierowniczej. Aby skutecznie wdrożyć nowe rozwiązania, trzeba profesjonalnie oddziaływać na psychologiczne i społeczne mechanizmy tkwiące w procesie przemian.

Włączanie załogi w zmiany

Istnieją dwie strategie prowadzenia zmian w przedsiębiorstwie, które mają redukować stan nieokreśloności i obaw.

Strategia gabinetowa

Jedna to strategia gabinetowa. Ocena sytuacji i decyzje ulokowane są wyłącznie na szczycie piramidy zarządzania. Wyznacza się osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie zmiany, która organizuje zespół ludzi zaufanych. Zespół ten w tajemnicy przygotowuje przedsięwzięcie albo zatrudnia się firmę konsultingową i prowadzi przygotowania do zmiany bez udziału załogi. Postępując według tej strategii, przez długi czas utrzymuje się załogę w dużym stresie. Ludzie wyczuwają lub widzą, że coś się dzieje („oni tam obradują, przychodzą jacyś ludzie, coś tu będzie się działo, pewnie nic dobrego dla nas, skoro to ukrywają”) i rozwijają się negatywne procesy psychospołeczne. Najgorsze jest to, że ludzie „nie wpisują się” w nową sytuację i powstaje opór. Aby temu zapobiec, „sprzedaje się zmianę” załodze, korzystając z technik marketingowych. Gdy nie wszyscy chcą „kupić” propozycję nowego rozwiązania i opierają się, trzeba posługiwać się metodą nakazową, procedurą, różnymi taktykami, a często karami, by wdrożyć nowe rozwiązanie. Jest to podejście technokratyczne. W literaturze określane jest jako „zarządzanie zmianą”.

Strategia podmiotowa

Podstawą strategii podmiotowej jest traktowanie członków załogi przedsiębiorstwa jak dorosłych, godnych zaufania i odpowiedzialnych ludzi. Dzięki temu można pokonać lęki i opory, a zyskać współdziałanie.

Strategia podmiotowa mobilizuje wszystkich interesariuszy do uczestnictwa w procesie. Wymaga pokazywania perspektywy, informowania, delegowania uprawnień oraz umacniania ludzi uczestniczących w zmianie. Kierowników i pracowników nie traktuje się tutaj jak tych, którym nie można ufać, którzy nie zrozumieją. Wręcz przeciwnie, traktuje się ich jako ludzi wykwalifikowanych, znających biznes, do których można mieć zaufanie i trzeba ich uświadomić, a oni chętnie się włączą i poradzą sobie. Takie podmiotowe podejście do wprowadzania zmian możliwe jest do zastosowania nawet wtedy, gdy zaczęło się w klasyczny sposób, uprzedmiotowiający załogę.

Znamienne, że w odróżnieniu od amerykańskich szkół zarządzania zmianą i liderskiej, w Anglii, na przykład w obrębie powszechnie stosowanej metodologii realizacji programów zmian MSP (Managing Successful Programmes), obowiązuje włączanie w proces zmian od początku wszystkich interesariuszy i potem odwoływanie się do ich opinii przez cały czas trwania programu, aż do akceptacji jego rezultatów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

r.pr. Bartosz Drozdowicz

Specjalista prawa pracy i ekspert ds. negocjacji, autor bloga www.oprawiepracy.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »