| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Co robić, by grupowo rozwiązać problem?

Co robić, by grupowo rozwiązać problem?

PROBLEMDyrektor personalny zorganizował warsztaty dla całego naszego działu. Mieliśmy przygotować nową strategię personalną. Zmarnowaliśmy dwa dni: nie byliśmy w stanie niczego sensownego wypracować i skończyło się tak jak zawsze - przełożony przedstawił swoją propozycję. Jak możemy nauczyć się grupowo rozwiązywać problemy?

Kolejnym czynnikiem powodzenia jest dobór członków grupy. Obok zapewnienia adekwatnego składu zespołu do omawianego zagadnienia, ważna jest też liczebność. Za optymalną uważa się sześciu, siedmiu członków (nie mniej niż czterech i nie więcej niż 10 osób). Jeśli sytuacja wymaga zaangażowania większej liczby osób, należy umożliwić im przekazanie swojej opinii, ale bez angażowania wszystkich w cały proces. Innym rozwiązaniem jest stworzenie zespołów zadaniowych, które badają poszczególne aspekty zagadnienia. Ich liderzy mogą wchodzić w skład właściwej grupy decyzyjnej.

Etapy pracy grupowej

Najefektywniejsze są grupy problemowe, którym powierzono odpowiedzialność za cały proces rozwiązania problemu - od jego analizy po poprowadzenie wdrożenia. Pierwszym etapem pracy powinno zawsze być dobre zdefiniowanie problemu. Grupa musi wiedzieć, dokąd zmierza, inaczej nie będzie wiedziała, czy tam dotarła. Typowym problemem na tym etapie jest odmienne postrzeganie przez członków grupy tego, co ma być rozwiązane. Innym błędem jest formułowanie problemów w sposób zawierający ukryte rozwiązania: „potrzebujemy większego budżetu” lub „musimy udoskonalić nasz system komputerowy”, jak również zbyt ogólnikowe sformułowanie problemu: „mamy kiepską komunikację w firmie”, „należy poprawić standardy zarządzania”. Istnieją techniki pomagające w dobrym zdefiniowaniu problemu (np. „brzytwa Ockhama”). Gdy jest to już zrobione, należy przejść do analizy. Etap ten polega na zebraniu i interpretowaniu danych umożliwiających określenie rzeczywistych powodów występowania problemów. Dzięki temu zalecenia grupy zostaną opracowane na podstawie faktów, a nie opinii. Można tu znów skorzystać ze sprawdzonych metod analizowania problemów, przykładowo z wykresu rybiego szkieletu, schematu sześciowyrazowego oraz ze sposobów zbierania i analizowania danych: arkuszy kontrolnych, wykresów Pareta, histogramów itp. Następnym krokiem pracy grupy jest wyszukiwanie rozwiązań. Na tym etapie potrzebne są narzędzia oraz metody, które pobudzają do myślenia zarówno analitycznego, jak i twórczego. Jeśli grupy chcą skutecznie rozwiązywać problemy i uzyskiwać poparcie swoich rekomendacji, muszą w swojej pracy opierać się na faktach, a nie na opiniach. Aby było to możliwe, zadaniem grupy jest analiza kosztów i korzyści z wypracowanych rozwiązań. Ta część procesu rozwiązywania problemów jest zasadniczym warunkiem osiągnięcia powodzenia. Świetne rozwiązanie może zostać odrzucone, jeśli grupa nie przedstawi skutków rozwiązania dla firmy w kategoriach korzyści. Stąd też ważny jest następny krok - przekonanie odpowiednich osób do swoich rozwiązań. Najczęstszym sposobem przedstawiania swoich pomysłów jest prezentacja dla decydentów. Sukces jej zależy, po pierwsze, od dobrego przejścia przez wszystkie poprzednie etapy, czyli rozpoznanie problemu, analizę, zebranie danych itd. Po drugie, ważne jest dobre przygotowanie argumentów i opracowanie formy wystąpienia zapewniającego skuteczność w przekonaniu słuchaczy. Jeśli uda się doprowadzić do zastosowania rozwiązania rekomendowanego przez grupę, ostatnim etapem jej pracy powinno być monitorowanie przebiegu wdrożenia, ocena i ewentualne modyfikacje.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue

Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »