| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Stereotyp haerowca

Stereotyp haerowca

Surowa ocena pracy i postaw haerowców przez pracowników innych działów, niezwiązanych z HRM, wskazuje na potrzebę zmian, które podniosą znaczenie tego działu w każdej organizacji. Mimo że pracownicy ds. HR wciąż są postrzegani przede wszystkim jako administratorzy, oceniający widzą dla nich miejsce wśród tych, którzy zajmują się strategicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Pracownicy z działów innych niż personalne zdecydowanie zgadzają się z haerowcami w jednej kwestii. Podstawową rolą działu HR jest praca administracyjna. Dział personalny postrzegany jest jako biurokratyczna maszyna o nieokreślonym bliżej zakresie zadań i obowiązków. Aż 80 proc. uważa, że czas w pracy wypełniają personalnym głównie standardowe prace administracyjne, związane z rozliczaniem wynagrodzeń, urlopami itd. Sami haerowcy w Barometrze HR 2007 stwierdzili, że właśnie papierkowa praca zabiera im najwięcej czasu.

Co ciekawe, tylko 35 proc. pracowników stwierdziło, że przyszłość haerowców to praca administracyjna. Oznacza to, że zapotrzebowanie na doradcze usługi pracowników ds. HR rzeczywiście istnieje. Sedno problemu dostrzega Dorota Bachman: - Prawda jest taka, że kontakt przeciętnego pracownika każdej firmy z HRM ogranicza się najczęściej do relacji z kadrowcami. To oni dzwonią, spotykają się z pracownikiem w sprawach urlopów, wynagrodzeń itd. Częstotliwość kontaktów w tych sprawach powoduje, że obraz haerowca rysuje się tak, a nie inaczej.

Tę teorię potwierdza Izabela Jarosz, dyrektor ds. HR w firmie Mondial Assistance, i przy okazji podsuwa idealne rozwiązanie, stosowane już teraz przez wiele firm: - Administracją związaną z HR zajmuje się w naszej firmie specjalnie dedykowana do tego osoba, czyli tzw. kadrowiec. Dzięki temu inni pracownicy mogą się skupić na strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Bartosz Kozłowski

konsultant ds. analiz Benefactor Group

Krzywdzące opinie

Można by powiedzieć, że tendencje w drugim badaniu Barometr HR są podobne, ale wnioski będą inne. Różnice między tym, czym zajmuje się dział HR a tym, czym zajmować się powinien, są porażające. Można powiedzieć, że zdaniem respondentów pracownicy działów personalnych robią dokładnie to, czego robić nie powinni. Wydaje się, że może być to jedna z przyczyn stosunkowo ich niskiej pozycji w organizacjach. Stąd też pojawiają się komentarze, że dział HR nie wnosi do firmy żadnej wartości, a wręcz przeciwnie - jest tylko źródłem niepotrzebnych kosztów (wiele tego typu uwag można było też znaleźć w odpowiedziach na pytanie otwarte). Jestem przekonany, że jest to opinia nieprawdziwa i głęboko krzywdząca w stosunku do ludzi, którzy często poświęcają swojej pracy dużo czasu i serca.

Marzena Szymańska

pracownik działu personalnego w Mondial Assistance Polska

Paradoksalnie - wyniki są dobre

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Kobyliński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »