| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

Grywalizacja to jedno z tych narzędzi, które od pewnego czasu króluje w branży HR, znajdując zastosowanie w wielu jej obszarach, począwszy od procesów rekrutacyjnych, skończywszy na zarządzaniu personelem. W każdym z tych obszarów grywalizację można zastosować bardzo skutecznie. W jaki sposób? O tym w dalszej części artykułu.

Zaangażowanie nie takie, jakie być powinno

Około 60% pracowników na całym świecie nie angażuje się w swoją pracę - tak wynika z badań opinii społecznej instytutu Gallupa. Dużo mówi się dziś o kryzysie zaangażowania i sposobach mogących temu zaradzić. Stosowane dotychczas tradycyjne systemy motywacyjne niejako ustąpić muszą nowym trendom, odpowiadającym zmieniającym się warunkom rynkowym i wymaganiom nowego pokolenia. I tu z pomocą już jakiś czas temu przyszła grywalizacja, która wykorzystując mechanizmy znane nam przede wszystkim z gier, służy zmianom zachowań ludzkich.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

Jak wykorzystać grywalizację w budowaniu zaangażowania w firmie?

Grywalizacja jest narzędziem, które stosować można na różnych etapach zarządzania personelem. O jego skuteczności mówi się nie tylko w kontekście realizowanych procesów rekrutacyjnych czy onboardingowych, ale przede wszystkim w zwiększaniu zaangażowania i efektywności pracowników funkcjonujących w organizacji już dłuższy czas. Aby grywalizacja mogła okazać się skuteczna, niezwykle ważne jest dokładne zdefiniowanie najważniejszych wskaźników efektywności w danej organizacji. Określenie celów, które należy następnie osiągnąć, jest pierwszym etapem wdrożenia tego rodzaju rozwiązań zwiększających motywację i zaangażowanie w firmie. Chodzi o to, aby wypracować takie rozwiązania grywalizacyjne, które w pełni spełnią oczekiwania firmy.

O skuteczności tego rodzaju rozwiązań decyduje również stopień poznania ich użytkowników. Należy zatem dokładnie poznać i określić osoby, które będą gamifikowane. Konieczne jest także określenie aktualnych sposobów zachowania pracowników w kontekście, dla którego zaistniała potrzeba wdrożenia grywalizacji.  Trzeba pamiętać, że w gamifikacji chodzi przede wszystkim o to, aby zmienić zachowania ludzkie na takie, które będą w stanie zrealizować postawione na samym początku cele. Wykorzystanie odpowiednich mechanizmów z gier oraz specjalnych schematów angażowania pozwoli na wzmocnienie pożądanych zachowań lub pozbycie się tych niepożądanych.

O skuteczności wdrażanych rozwiązań decydować będzie wskazanie właściwej grupy osób.  Scenariusz grywalizacji powinien opierać się na wciągającej fabule, a zasady i cele gry powinny być dla jej uczestników możliwie najbardziej jasne i zrozumiałe. Gry powinny angażować, rozwijać i modelować pożądane zachowania. Firmy bardzo często stawiają na dedykowane rozwiązania grywalizacyjne. W tym celu tworzone są specjalne aplikacje i narzędzia, które odpowiadają indywidualnym potrzebom i wymaganiom organizacji.

Polecamy serwis: Obowiązki pracownika i pracodawcy

Data publikacji:

Eksperci:

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader

Zdjęcia

Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników
Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

Gazeta Samorządu i Administracji598.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dittmajer

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »