| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

Grywalizacja to jedno z tych narzędzi, które od pewnego czasu króluje w branży HR, znajdując zastosowanie w wielu jej obszarach, począwszy od procesów rekrutacyjnych, skończywszy na zarządzaniu personelem. W każdym z tych obszarów grywalizację można zastosować bardzo skutecznie. W jaki sposób? O tym w dalszej części artykułu.

Zaangażowanie nie takie, jakie być powinno

Około 60% pracowników na całym świecie nie angażuje się w swoją pracę - tak wynika z badań opinii społecznej instytutu Gallupa. Dużo mówi się dziś o kryzysie zaangażowania i sposobach mogących temu zaradzić. Stosowane dotychczas tradycyjne systemy motywacyjne niejako ustąpić muszą nowym trendom, odpowiadającym zmieniającym się warunkom rynkowym i wymaganiom nowego pokolenia. I tu z pomocą już jakiś czas temu przyszła grywalizacja, która wykorzystując mechanizmy znane nam przede wszystkim z gier, służy zmianom zachowań ludzkich.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

Jak wykorzystać grywalizację w budowaniu zaangażowania w firmie?

Grywalizacja jest narzędziem, które stosować można na różnych etapach zarządzania personelem. O jego skuteczności mówi się nie tylko w kontekście realizowanych procesów rekrutacyjnych czy onboardingowych, ale przede wszystkim w zwiększaniu zaangażowania i efektywności pracowników funkcjonujących w organizacji już dłuższy czas. Aby grywalizacja mogła okazać się skuteczna, niezwykle ważne jest dokładne zdefiniowanie najważniejszych wskaźników efektywności w danej organizacji. Określenie celów, które należy następnie osiągnąć, jest pierwszym etapem wdrożenia tego rodzaju rozwiązań zwiększających motywację i zaangażowanie w firmie. Chodzi o to, aby wypracować takie rozwiązania grywalizacyjne, które w pełni spełnią oczekiwania firmy.

O skuteczności tego rodzaju rozwiązań decyduje również stopień poznania ich użytkowników. Należy zatem dokładnie poznać i określić osoby, które będą gamifikowane. Konieczne jest także określenie aktualnych sposobów zachowania pracowników w kontekście, dla którego zaistniała potrzeba wdrożenia grywalizacji.  Trzeba pamiętać, że w gamifikacji chodzi przede wszystkim o to, aby zmienić zachowania ludzkie na takie, które będą w stanie zrealizować postawione na samym początku cele. Wykorzystanie odpowiednich mechanizmów z gier oraz specjalnych schematów angażowania pozwoli na wzmocnienie pożądanych zachowań lub pozbycie się tych niepożądanych.

O skuteczności wdrażanych rozwiązań decydować będzie wskazanie właściwej grupy osób.  Scenariusz grywalizacji powinien opierać się na wciągającej fabule, a zasady i cele gry powinny być dla jej uczestników możliwie najbardziej jasne i zrozumiałe. Gry powinny angażować, rozwijać i modelować pożądane zachowania. Firmy bardzo często stawiają na dedykowane rozwiązania grywalizacyjne. W tym celu tworzone są specjalne aplikacje i narzędzia, które odpowiadają indywidualnym potrzebom i wymaganiom organizacji.

Polecamy serwis: Obowiązki pracownika i pracodawcy

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Eksperci:

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader

Zdjęcia

Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników
Grywalizacja, czyli jak skutecznie zwiększyć zaangażowanie pracowników

PIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Jeznach

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem na rynkach międzynarodowych. Inżynier mechanik, doktor ekonomii. W 1981 roku wyjechał z Polski. Przez długie lata mieszkał w Hamburgu i w Moskwie. Po około 10 latach pracy na odpowiedzialnych stanowiskach dla międzynarodowych korporacji (np. dyrektor przedstawicielstwa BMW w Moskwie), od ponad 25 lat prowadzi własne przedsiębiorstwa, kilku firm handlowych (w Niemczech, w Polsce i Rosji), a także firmę konsultacyjną z siedzibą w Moskwie. Po rosyjskim kryzysie walutowym 1998 musiał zamknąć większość swoich firm, ale obecnie jego przedsiębiorstwo znowu kwitnie. W ostatnich latach styl zarządzania firmą znacznie się zmienił. Zrezygnowano ze struktury hierarchicznej, współpraca opiera się na zaufaniu, wykorzystuje potencjał wszystkich pracowników. Po ponad 30 latach życia poza krajem mieszka obecnie w Warszawie. Swój czas zawodowy dzieli między pracę jako prezes spółki handlowej GERSO GmbH (Niemcy), która w ubiegłym roku świętowała swój 25-letni jubileusz, a pracę jako coach, mentor i inspirator. Jest autorem dwóch książek „Sztuka życia“ oraz „Szef, który ma czas“.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK