| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Gdy odchodzą specjaliści

Gdy odchodzą specjaliści

Pracodawcy zbyt szybko godzą się z myślą, że cenni pracownicy chcą odejść z pracy. Czasami warto przedyskutować powody rezygnacji i spróbować zaoferować pracownikowi lepsze warunki. Exit interview pozwala nie tylko uzyskać ważne informacje na temat organizacji, ale również może pomóc zatrzymać dobrego pracownika.

• Jakie uczucia i wspomnienia wynosi Pan/Pani z pracy w naszej firmie?

• Co oferuje nowy pracodawca, czego nie oferuje nasza firma?

• Czy jest coś, co możemy Panu/Pani zaoferować, co skłoniłoby Pana/Panią do pozostania z nami?

• Jak wspomina Pan/Pani okres rekrutacji do naszej firmy?

• Czy czuje Pan/Pani, że praca w naszej firmie podniosła Pana/Pani wartość na rynku pracy? Dlaczego?

• Czy jest Pan/Pani w stanie wymienić jakieś przykłady pozbawionych większego sensu zasad, celów lub zadań, które obowiązują w naszej firmie?

• Jak moglibyśmy obniżyć poziom stresu wśród pracowników w naszej firmie?

• Czy praca w naszej firmie utrudniała organizację życia osobistego? Jeśli tak, jak można by tę sytuację poprawić?

• Jakie zadania lub procesy sprawiają, że Pana/Pani praca była mniej produktywna bądź frustrująca?

• Abstrahując od powodów, dla których rezygnuje Pan/Pani z pracy, proszę powiedzieć, w jakim stopniu praca u nas przyczyniła się do rozwoju osobistego?

Zasadniczymi celami exit inter-view są:

• zapoznanie się z opinią pracownika,

• poznanie i zatrzymanie wiedzy eksperckiej oraz

• zażegnanie potencjalnego konfliktu - porozumienie stron.

Wywiad daje szansę na „pogodzenie się” z niezadowolonym pracownikiem, umożliwia zatrzymanie części specjalistycznej wiedzy, zminimalizowanie negatywnych skutków zmiany obsady stanowiska oraz podtrzymanie dobrych relacji z klientami. W zakresie organizacji firmy pozwala na tworzenie pozytywnego wizerunku pracodawcy, daje możliwość poprawy procesów ZZL, a także udoskonalenia programów szkoleniowych.

Dzięki exit interview pracodawca ma szansę usprawnić zarządzanie zasobami ludzkimi. Może bowiem podjąć działania:

• naprawcze - w miarę szybka interwencja w sprawach wymagających pilnej korekty, ujawnionych w czasie wywiadu (np. zjawisko mobbingu, przeciążenia, wypalenia zawodowego itp.),

• strategiczne - doskonalenie strategii HRM poprzez opracowanie nowych procesów, planów komunikacji, planów szkoleń dla menedżerów i podwładnych itp.

Odchodzący pracownik w cza- sie swojej pracy zgromadzi pokaźne zasoby wiedzy. Część z tej wiedzy jest systematycznie dokumentowana (kodyfikowana), lecz oprócz niej nie należy zapominać o tzw. wiedzy ukrytej. Jest ona z natury osobista i trudna do artykulacji (przekazania innemu człowiekowi), silnie powiązana z systemem wartości i charakterem osoby, która ją posiada. Całkowite przekazywanie jej bez fizycznej obecności posiadacza (eksperta) jest prawie niemożliwe, a nauka jest możliwa tylko w relacji mistrz-uczeń lub uczeń-mistrz-uczeń (praca zespołowa). W związku z powyższym często jest bezpowrotnie tracona wraz z odejściem pracownika (np. z powodu przejścia na emeryturę lub zmianę miejsca zatrudnienia).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »