| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przygotowanie do zarządzania zespołem

Przygotowanie do zarządzania zespołem

Na stanowisku kierowniczym zazwyczaj potrzebne są zupełnie inne kompetencje od tych, które wyróżniają pracownika operacyjnego. Dlatego awans na stanowisko menedżerskie, jako wyraz docenienia czyichś zasług, może okazać się bardzo złym pomysłem. Szczególnie, jeśli osoba ta nie została odpowiednio przygotowana do pełnienia nowej funkcji.

Częstym problemem, szczególnie w przedsiębiorstwach, w których duże znaczenie mają kompetencje techniczne oraz specjalistyczna wiedza, jest uzależnianie awansu od „twardych” umiejętności. W takich firmach menedżerami często zostają pracownicy o dużej wiedzy, którzy wyróżniają się zaangażowaniem i poprzez swoje profesjonalne podejście podnoszą efektywność całego działu. Czy jednak taka osoba będzie odpowiednim kandydatem na menedżera?

Niekoniecznie. Jeśli jako kierownik, osoba ta – tak jak powinna – skoncentruje się przede wszystkim na koordynacji pracy innych osób, zespół straci bardzo dobrego wykonawcę zadań. Wyróżniający się specjalista zostanie odsunięty od czynności, które wykonywał tak dobrze i skierowany do zarządzania ludźmi, czym być może nigdy wcześniej się nie zajmował. Jeśli w dodatku jego przełożeni nie przygotują go do nowej roli i nie dadzą mu odpowiedniego wsparcia, awans szybko może się okazać nie sukcesem, a katastrofą – i to zarówno dla nowego kierownika, jak i jego zespołu, czy nawet dla całej firmy.

Redakcja poleca: INFORLEX.PL Kadry i Płace

Kolega w roli szefa

W wielu przedsiębiorstwach zapomina się o banalnej prawdzie, że kierownik to ten, który kieruje, czyli realizuje cele i zadania za pomocą swoich pracowników. Dobry specjalista bardzo często zostaje złym kierownikiem, ponieważ w procesie zarządzania ludźmi jego wiedza techniczna traci na znaczeniu, za to na pierwszy plan wysuwają się umiejętności społeczne. Jeśli nie dysponuje takimi kompetencjami w wystarczającym stopniu, może odczuwać frustrację, niepotrzebny stres oraz mieć trudności w sprawowaniu nowej funkcji.

Do szczególnie trudnych należy sytuacja, w której jeden z członków zespołu nagle staje się szefem dla swoich kolegów. Wówczas nawet przygotowanej osobie nie jest łatwo ułożyć sobie relacje z dotychczasowymi współpracownikami. Aby kierować zespołem, trzeba zbudować autorytet, który sprawi, że osoby podwładne będą respektowały polecenia przełożonego. Trudno natomiast czuć respekt wobec niedawnego kolegi, tym bardziej, jeśli nie on był wymieniany jako lider zespołu. Jeszcze gorzej, jeśli osoba, która „widziała się” na stanowisku kierownika, w nowych okolicznościach zacznie podważać autorytet przełożonego. Może np. kwestionować jego decyzje, by udowodnić menedżerom wyższego szczebla, że wybrali „niewłaściwą” osobę.

Szkolenie przygotowujące do pełnienia roli kierowniczej

Do pełnienia funkcji kierowniczej można, a nawet należy się przygotować. Są firmy, które doskonale o tym wiedzą i coraz więcej uwagi poświęcają procesowi sukcesji, ale są też takie, które wciąż wydają się nie dostrzegać problemów i potencjalnych konfliktów, jakie towarzyszą zmianom na stanowiskach kierowniczych.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Białobrzewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »