| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Konieczność zwolnienia pracownika

Konieczność zwolnienia pracownika

Konieczność zwolnienia pracownika to często bardzo trudna decyzja dla pracownika zarządzającego. Najczęstszym powodem zwolnień jest szukanie oszczędności w redukcjach personelu. Jak przekazać pracownikowi informację o rozwiązaniu z nim umowy?

Zwalniam cię, bo mam takie polecenie

Menadżer może danego pracownika bardzo cenić i lubić, ale decyzja o zwolnieniu jest uzależniona również od innych elementów, niż tylko ocena merytoryczna i odczuwana sympatia. Polityka stosowana przez firmę może być taka, że zwalnia się w pierwszej kolejności osoby z najmniejszym stażem pracy. W wielu firmach „na pierwszy ogień” idą osoby, którym przysługują już uprawnienia emerytalne. Zwalnia się również osoby młode, które nie mają jeszcze rodzin na utrzymaniu.  W instytucjach publicznych można się niestety spotkać czasami z sytuacją, że decyzję o czyimś zwolnieniu podejmuje się pod wpływem przesłanek pozamerytorycznych. Powodem może być przynależność partyjna danego urzędnika (bądź jej brak) lub potrzeba zwolnienia miejsca dla innej osoby − kolegi z ugrupowania politycznego czy członka rodziny. Nie można oczywiście podejmować decyzji o zwolnieniu pracownika po przeanalizowaniu tylko części danych dotyczących jego efektów pracy. Jeśli do zadań danej osoby należy np. sprzedaż, to należy wziąć pod uwagę dłuższy okres, a nie tylko ostatni miesiąc czy kwartał. Każdemu, nawet najlepszemu pracownikowi mógł się zdarzyć gorszy okres i jakiejś nieudane transakcje czy projekty. Oprócz samych wyników pracy powinieneś również wziąć pod uwagę inne elementy oceny pracownika − to, jaki ma stosunek do pracy, czy jest osobą bezkonfliktową, czy rokuje nadzieje na przyszłość, czy dużo w niego zainwestowano, np. w szkolenia czy dofinansowanie studiów – podpowiada Małgorzata Majewska.

Prawa pracownika w okresie wypowiedzenia

Trudno jest powiedzieć: „jesteś zwolniony”

Jak przyznaje wielu menadżerów, szczególnie trudne jest dla nich to, że muszą osobiście powiedzieć danej osobie o tym, że została zwolniona. Czasami taka rozmowa przebiega bez problemów, jeśli pracownik rozumie złą sytuację firmy i wie, że z jakichś powodów to jego muszą dotknąć wymuszone oszczędności (np. ma najkrótszy staż w całym dziale). W innym przypadku może być tak, że pracownik zdaje sobie sprawę z tego, iż w ostatnim okresie źle pracował, popełniał nieustannie błędy czy był negatywnie oceniany przez klientów. Bardzo często pracownicy przeczuwają, że zostaną zwolnieni (albo mają o tym nieoficjalne informacje) i intensywnie poszukują nowego zajęcia, dzięki czemu ze spokojem przyjmują potwierdzenie swych obaw. 

Bywa i tak, że pracownicy przyjmują decyzję o zwolnieniu z ulgą − jest tak w dwóch przypadkach. W pierwszym z nich decyzja menadżera kończy po prostu długi okres nerwowej niepewności, która − o ile trwa bardzo długo − może się dla pracownika stać powodem do olbrzymiego stresu. W drugim przypadku pracownik odczuje ulgę dlatego, że sam wie, że dana praca nie jest „dla niego” − źle się w niej czuje, nie lubi jej, ma poczucie, że powinien zajmować się czymś innym, a decyzja o zwolnieniu będzie do tego bodźcem. 

Nie zawsze jednak jest tak prosto. Bardzo często pracownicy są zszokowani, przerażeni, wzburzeni, czują się oszukani, mają pretensje do wszystkich dookoła, obwiniają szefa, współpracowników, klientów. Niewdzięcznym zadaniem menadżera jest wytłumaczenie im, jakie są powody decyzji o zwolnieniu. Oczywiście najtrudniej będzie taką argumentację przedstawić osobie, którą się lubi i ceni. Jest to jednak cena, jaką się płaci za zajmowanie kierowniczego stanowiska – podsumowuje Małgorzata Majewska.

Zwolnienie z pracy - 6 symptomów

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »