| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Zarządzanie wiekiem

Zarządzanie wiekiem

Zarządzanie wiekiem to obecnie duże wyzwanie dla działów HR. Najwięcej problemów powstaje z powodu ogromnej różnicy między pracownikami z innych pokoleń, głównie X i Y. Nie powinno traktować się wszystkich w ten sam sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest podejście indywidualne. Każde pokolenie ma swoje zalety, na których warto się skupić i które warto rozwijać.

Potyczka Iksów z Igrekami

Najbardziej namacalne różnice pokoleniowe rysują się głównie między generacją X i Y, które stanowią obecnie zdecydowaną większość w organizacjach. Zwłaszcza przedstawiciele pokolenia Y wywołują wśród pracodawców skrajne emocje. – Pracodawcy przyzwyczaili się przez ostatnie lata do generacji X, dla której praca stanowiła wartość samą w sobie. Iksy to ludzie celebrujący etos  pracy oraz sukcesywne i cierpliwe dążenie do celu. To również osoby szanujące autorytety, formalną, pionową strukturę firm. Pokolenie X to także pracownicy pokorni, przekonani, że sukcesy i atrakcyjne zarobki przychodzą wraz z doświadczeniem. Cenią komunikację bezpośrednią i długotrwałe budowanie relacji, co przekłada się na ich lojalność wobec firm – komentuje Mariola Raudo, HR Business Partner w Nestlé Polska. Zgoła odmienny jest z kolei portret typowego Ygreka. Pokolenie Y jest nastawione na osiąganie spektakularnego sukcesu, niekoniecznie chcą jednak poświęcać temu swój czas wolny, który cenią i oddzielają od życia zawodowego. Millenialsi wychowali się w świecie nowych technologii, gdzie króluje komunikacja nieformalna – odrzucają też autorytety i formalny styl komunikowania na rzecz partnerskiego podejścia. Są nastawieni na cel, efekt, dynamiczny styl pracy, stąd też cechuje ich wielozadaniowość. Mają wobec pracodawców konkretne, sprecyzowane oczekiwania – jeśli firma nie jest ich w stanie Ygrekom zaoferować, nie mają problemu ze zmianą pracy. Ygreki nie mają łatwo na rynku pracy. Ich charakterystyczne podejście do życia spotyka się często ze strony pracodawców z brakiem zrozumienia i jest odbierane jako przejaw bezczelności, roszczeniowości, a nawet lenistwa. Aby zachęcić firmy do budowania relacji z młodymi ludźmi, którzy wkrótce zdominują rynek pracy i będą siłą generującą zyski dla przedsiębiorstwa, a także by eksponować unikalne atuty młodego pokolenia, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami uruchomiło niedawno kampanię świadomościową #jestemYgrekiem. nie jestem leniem. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że zarządzanie wiekiem nie jest rzeczą łatwą. Podchodzenie do tego zagadnienia przez pryzmat stereotypów krążących na temat Ygreków jeszcze bardziej do zadanie utrudnia. Poprzez kampanię chcemy więc oswoić pokolenie Y z pracodawcami i zachęcić obie strony do wzajemnego docierania i poznawania swoich oczekiwań jak najwcześniej, jeszcze na etapie gdy młodzi ludzie studiują, np. podczas staży i praktyk – komentuje Piotr Palikowski, prezes PSZK. 

10 sposobów na zmotywowanie młodych pracowników

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Duraj

doktor hab. nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »