| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wellness w firmie (2)

Wellness w firmie (2)

Największym problemem pracodawców jest współcześnie bierna obecność pracowników w pracy. Nieobecność fizyczną można łatwo zauważyć. Tymczasem nieobecność w pracy duchem jest już dużo trudniej wykryć. Jak walczyć z tym zjawiskiem?Jaki wpływ na zaangażowanie i efektywność pracy ma polityka wellness w firmie?

Kluczem w programach corporate wellness jest precyzyjna analiza potrzeb organizacji. Wyniki przeprowadzonego audytu często są niespodzianką dla działów HR, które posługują się na ogół standardowymi narzędziami dostępnymi na rynku. Na przykład możliwych przyczyn tego, co ludzie definiują pojęciem zakłóconego balansu praca–życie, które często organizacje włączają w typowe badania satysfakcji, jest wiele: umiejętność indywidualnej organizacji czasu, zarządzanie informacją, kwestie emocjonalne, komunikacyjne, nawyki związane z nieformalną kulturą organizacji i inne. I te przyczyny trzeba poznać, aby móc na nie odpowiedzieć.

Nowe zasady zaangażowania pracowników

Efektywność człowieka w pracy

Corporate wellness to pojęcie bardzo szerokie. Jako firma Prodialog zdefiniowaliśmy aż sześć obszarów, które sumarycznie wpływają na efektywność człowieka w pracy. Równowaga praca–życie jest zaledwie jednym z nich. Niezwykle istotna jest odporność psychiczna człowieka, jego umiejętność radzenia sobie ze stresem informacyjnym i presją czasu. Kluczowym wyzwaniem jest też sztuka wypoczywania i radzenia sobie z emocjami, np. w sytuacji zmian w firmie, w relacjach z trudnym klientem czy w trakcie negocjacji. Trzeba pamiętać, że umiejętność radzenia sobie z emocjami wpływa zasadniczo na ogólną odporność organizmu. Inny obszar to zdrowie fizyczne i generalnie styl życia – kwestie związane z odżywianiem, szeroko rozumiany ruch, profilaktyka bólów kręgosłupa czy innych chorób zawodowych. Warto, by firmy kreowały przyjazne środowisko pracy, np. poprzez budowanie przestrzeni do wypoczynku i regeneracji sił, np. pokoje relaksu. Mogą także uczyć pracowników ekologicznego i ekonomicznego zarządzania energią, np. ekojazdy, czy pomagać im rozwijać pasje i zainteresowania.

Kolejny obszar to kompetencje społeczne pracowników: wspieranie ich w budowaniu jasnej komunikacji zarówno w pracy, jak i środowisku prywatnym. Obszar komunikacji i sfera społeczna to nie tylko umiejętności interpersonalne, lecz także zrozumienie drugiego człowieka, umiejętność pracy w zespole, umiejętność komunikowania pisemnego, werbalnego, sztuka zaprezentowania samego siebie. Komunikacja to klucz do sukcesu firmy, ale też do sukcesu osobistego każdego z nas.

Dzięki uczestniczeniu w różnych wdrożeniach corporate wellness na świecie i w Polsce wiem, że najważniejsze jest tu strategiczne i kompleksowe podejście bazujące na formach warsztatowych, szkoleniach, integracji pracowników, ale równie ważne są dostosowane do kultury organizacyjnej strategia komunikacji wewnętrznej i edukacja. Dopiero wtedy możemy mówić o niwelowaniu biernej obecności i wielu innych korzyściach z programów corporate wellness.

Działania prozdrowotne w zakładzie pracy korzyścią dla pracodawcy

reklama

Autor:

Prekursorka wellnessu korporacyjnego w Polsce. Trener psychologii biznesu, coach, nauczyciel świadomego rozwoju. Założycielka i prezes grupy szkoleniowo-doradczej PRODIALOG, beata.dyraga@prodialog.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Wellness w firmie (2). /fot. fotolia
Wellness w firmie (2). /fot. fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »