| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wellness w firmie (2)

Wellness w firmie (2)

Największym problemem pracodawców jest współcześnie bierna obecność pracowników w pracy. Nieobecność fizyczną można łatwo zauważyć. Tymczasem nieobecność w pracy duchem jest już dużo trudniej wykryć. Jak walczyć z tym zjawiskiem?Jaki wpływ na zaangażowanie i efektywność pracy ma polityka wellness w firmie?

Problem biernej obecności dotyczy wszystkich nas: pracowników biurowych, fizycznych, ludzi na stanowiskach kierowniczych, zarządczych, właścicieli firm. Skala organizacji nie ma znaczenia; mówimy zarówno o jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i wielotysięcznej korporacji. W każdym wypadku globalna wydajność dnia, tygodnia, roku w organizacji jest pochodną wydajności pojedynczych pracowników.

Krótkie strzały – zero zysku

Firmy podejmują działania podnoszące efektywność pracy pracowników, korzystając z dostępnych na rynku standardowych narzędzi badających poziom ich satysfakcji. Analizy te jednak dotyczą wciąż tych samych aspektów funkcjonowania pracownika i nie ma w nich mowy o „biernej obecności”. W odpowiedzi na przeprowadzane analizy stosuje się np. szkolenia rozwijające kompetencje zawodowe czy komunikacyjne. Ostatnio coraz więcej pracodawców organizuje akcje wspierające zdrowie, jak np. Dzień Zdrowia, czy inne – najczęściej chaotyczne działania, niepoparte przemyślaną strategią. Dają one tylko krótkoterminowy wzrost zaangażowania i chwilowe efekty.

Wellness w firmie (1)

Niewiele firm dostrzega „biernie obecnych” pracowników, a co za tym idzie, nie szuka przyczyn. A jest ich bardzo szerokie spektrum. Znalezienie przyczyn pomoże zapobiegać ukrytym stratom, które ponosi firma.

Wellness w firmie – sposób na redukcję strat

Programy corporate wellness to zespół narzędzi, dzięki którym jesteśmy w stanie zadbać o wiele obszarów życia człowieka, znaleźć przyczyny niedoborów, stresów oraz spadków wydajności i im zapobiec. Zatem celem programów corporate wellness jest wzmocnienie odśrodkowe firmy, uruchomienie potencjału ludzkiego. W tym celu podnosi się świadomość ludzi, np. na temat tego, że mogą lepiej jeść, spać, wypoczywać, realizować swoje pasje, redukować stres, lepiej radzić sobie z trudnym klientem, lepiej planować czas w pracy i poza nią, spędzać efektywnie czas z dzieckiem etc.

Kluczowym warunkiem jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności takich działań w organizacji i poważne podejście do tematu. To podejście polega na zobaczeniu działań corporate wellness w kontekście celów biznesowych firmy i ogólnej strategii jej rozwoju. Ponieważ odnosimy się do strategii, programy planowane są na wiele miesięcy, a nawet lat. Wpisane są one w kulturę organizacji i spójne z jej misją. Badania wskazują, że takie kilkuletnie programy na świecie dają zwroty z inwestycji nawet do 700 proc.

reklama

Autor:

Prekursorka wellnessu korporacyjnego w Polsce. Trener psychologii biznesu, coach, nauczyciel świadomego rozwoju. Założycielka i prezes grupy szkoleniowo-doradczej PRODIALOG, beata.dyraga@prodialog.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Wellness w firmie (2). /fot. fotolia
Wellness w firmie (2). /fot. fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KSP Legal & Tax Advice

Tworzymy rozwiązania dla biznesu. Zespół Doradztwa Podatkowego. Obsługa prawna.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »