| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

CIO (Chief Innovation Officer) czyli osoba która systemowo wspiera innowacje w organizacji

W ostatnich latach – czasach uogólnionej niepewności i dynamicznych zmian organizacyjnych pozycja Dyrektora ds. Innowacji w dużych organizacjach jest ważna, gdyż jego rolą jest pogodzenie tego, co istnieje, z tym co powstanie, zapewniając ciągłość i efektywność działania. Organizacje stosują mierniki oceny efektowności typowe dla zarządzania, a to, co przyczynia się do jej przewagi konkurencyjnej to jest innowacja, która nie jest ujęta w miernikach oceny (KPI). CIO czuwa na tym, aby mimo iż innowacje nie są mierzone, były wprowadzone.

Steve Blank z Stanford University wyróżnia 3 rodzaje innowacji: gwałtowne, ciągłe oraz procesowe. Innowacje procesowe dokonywane są w ramach istniejącego modelu biznesowego i dotyczą kosztów, dochodów, usług, mogą być opracowane przez pracownika, a nadzorowane są przez dyrektora generalnego.

Innowacje modelu biznesowego dotyczą istniejącej koncepcji prowadzenia biznesu i polegają na sprzedaży lub akwizycji. Taką formą było na przykład nabycie przez Pepsi Frito Lay. Innowacje radykalne powstają wtedy gdy, istniejące i nowe zasoby organizacyjne przyczyniają się do stworzenia radyklanej innowacji jak na przykład w firmie Apple produkty iPod czy iPhone. We wszystkich rodzajach innowacji dokonywanych w organizacji rola CIO jest ogromna.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Profil Dyrektora ds. Innowacji

Dyrektor ds. Innowacji raportuje do prezesa i taka pozycja w strukturze organizacyjnej ułatwia szybkie i skuteczne działanie.

Osoba ta działa w strukturze matrycowej, łącząc działania w ramach działów HR, finansów, prawnego, badań i rozwoju, marketingu i sprzedaży z działaniami w ramach dywizji biznesowych. Inicjuje, sponsoruje oraz koordynuje działania w ramach projektów w poziomie i pionie, dlatego ważne są umiejętności networkingowania, budowania relacji oraz myślenia systemowego.

Zadaj pytanie na FORUM

W tej roli sprawdza się osoba, która posiada co najmniej kompetencje z dwóch obszarów – marketingu i sprzedaży (bo ten dział przynosi dochód) oraz z zakresu miękkiego HR – zna metody i narzędzia wspierające kulturę dzielenia się wiedzą. Osoba, która potrafi słuchać i inspirować – Coach i mentor w jednej osobie i jednocześnie myśleć strategicznie (bo tworzyć wizję innowacji) oraz systemowo (bo jej wprowadzenie wymaga działań wieloaspektowych). Michael Watkin(1) w modelu kompetencji przywódcy określił siedem ról, jakich oczekuje się od niego. (Role te opisane są w mojej książce „Jak z menedżera stać się przywódcą”)  Są to:

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »