| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Nowe trendy w kulturze organizacyjnej – CIO i CLO

Chief Innovation Officer (CIO) oraz Chief Learning Officer (CLO) to nowe trendy w kulturze organizacyjnej. Jakie role pełni dyrektor ds. innowacji i dyrektor ds. zarządzania wiedzą?

PRZYWÓDCA

  • GENERALISTA
  • INTEGRATOR
  • STRATEG
  • ARCHITEKT
  • KREUJĄCY SPOSOBNOŚCI
  • DYPLOMATA
  • PRZEJMUJĄCY PRZEWODZENIE

Dyrektora ds. Innowacji z pewnością powinien być Generalistą, myślącym strategicznie i całościowo oraz jednocześnie Integratorem, który potrafi z poszczególnych informacji tworzyć nową jakość. Oczekuje się od niego byciem osobą „Kreującą sposobności”, gdyż cel stawiany przed nim polega nie tylko na rozwiązaniu istniejących problemów, ale stworzeniu nowych możliwości. Powinien być Architektem i Dyplomatą, gdyż jako Architekt tworzy wizję i przekonuje do niej interesariuszy w fazie, gdy „widać” koszty a korzyści są odległe. Natomiast jako Dyplomata uzyskuje wsparcie liderów wszystkich działów oraz całej organizacji do nowych pomysłów.

Najlepsze firmy pod względem przywództwa

Dyrektor ds. Innowacji zarządza cyklem innowacji: inkubacją innowacji, oceną korzyści jej realizacji, szkoleniami w zakresie innowacji, wprowadzeniem oraz doskonaleniem, integrując analizę sytuacji  i syntezując wszystkie działania.

Dyrektora ds. Innowacji można określić jako osobę Kreatywną w sposób systemowy.

CLO (Chief Learning Offcer) czyli osoba, która zajmuje się metauczeniem organizacyjnym

Rola CLO (nazwa tłumaczona jest jako Dyrektor ds. Zarządzania Wiedzą lub Dyrektor ds. Uczenia się i Rozwoju, dla ułatwienia stosuję w dalszym tekście skrót od angielskiej nazwy) w ostatnich latach dynamicznie zmienia się tak jak zmieniają się organizacje. Josh Bersin w artykule Business of Talent opisuje 5 ról jakie odgrywa CLO.

DYREKTOR DS. ZARZĄDZANIA WIEDZĄ (CLO)

  • Rozwija potencjał pracowników
  • Rozwija kompetencje przywódcze w organizacji
  • Inicjuje, wspiera zmiany w organizacji
  • Tworzy systemy dzielenia się wiedzą
  • Sponsor talentów

Zarządzanie talentami w firmie

Pierwsza rola CLO polega na rozwoju potencjału i umiejętności pracowników poprzez oferowanie takich form rozwoju potencjału, które osadzone są w rzeczywistości organizacji. CLO powinien umieć rozpoznać potrzeby organizacji w zakresie kompetencji pracowników w przyszłości – czyli na podstawie strategii rozwoju firmy antycypować niezbędne kompetencje i dostarczać programy rozwojowe w tym zakresie. CLO dokonuje więc audytu obecnych, ale również przyszłych potrzeb organizacyjnych. Zadaniem CLO nie jest dostarczenie szkoleń, ale przyczynienie się do tego, aby pracownicy osiągali wysokie rezultaty.

Drugą rolą CLO stanowi rola Chief Leadership Officer, czyli rola osoby budującej kulturę przewodzenia. W czasach gdy wyniki finansowe są najważniejsze, ale również ważny jest sposób ich osiągania – czyli  przestrzeganie wartości organizacyjnych, CLO  nie tylko dba o rozwój kadry przywódczej w organizacji, ale również o to, aby menedżerowie rozwijali strategiczne kompetencje zarządzania biznesem jak również zarządzania ludźmi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »