REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Menedżer projektu cz. 2

Olaf Flak
Menedżer projektu, cz. 2. /Fot. Fotolia
Menedżer projektu, cz. 2. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć od wieków ludzie realizowali projekty - budowali drogi, domy, budowle i wzniecali wojny, wiedza z zarządzania projektami rozwija się od niedawna. Przywódcy, budowniczowie i wielcy architekci od stuleci działali według naczelnej zasady zarządzania projektem - zrób to w wyznaczonym czasie i za zaplanowane pieniądze.

Osoby, które pierwszy raz muszą zmierzyć się z realizacją postawionego przed nimi projektu, mają często wrażenie, że projekty są podobne do zwykłych procesów czy operacji, wykonywanych przez pracowników firmy w ramach ich obowiązków. Różnica między projektem, codzienną pracą wydziałów lub poszczególnych osób w przedsiębiorstwie polega na tym, że operacje są ciągłe, a projekty tymczasowe i unikalne.

Autopromocja

Budżet i terminy

Każdy projekt jest tymczasowym przedsięwzięciem podjętym w celu zaspokojenia określonej potrzeby i tym różni się od typowych działań firmy, że ma określony w czasie początek i koniec. Dodatkowo jego realizacja powinna prowadzić do osiągnięcia krótkoterminowych celów firmy, takich jak wypromowanie nowego produktu, rekrutacja osób do nowo tworzonego działu lub przeprowadzenie corocznych praktyk dla studentów i absolwentów uczelni.

Projekty spotyka się we wszystkich poziomach przedsiębiorstwa. Niektóre firmy i organizacje specjalnie zmieniają swoją strukturę, by jak najefektywniej osiągać swoje cele przy pomocy projektów. Duże firmy, takie jak: Microsoft, Siemens, NASA i IBM stosują zarządzanie projektami do realizacji swoich innowacyjnych planów. Także organizacje rządowe i pozarządowe mają ściśle wytyczony rytm pracy, który jest wyznaczany przez dwa czynniki: budżet i czas.

Zobacz także: Menedżer projektu cz. 1

Etapy projektu

Każdy projekt składa się z sześciu etapów: określenia potrzeb odbiorców, wyboru celu projektu, planowania, realizowania, kontrolowania i oceny projektu. Pomysł na projekt może pochodzić zarówno od zarządu firmy, jak i od szeregowych pracowników lub menedżerów średniego szczebla. W większości organizacji pozarządowych projekty inicjowane są głównie ze strony jej członków, ale dla przykładu w agendach rządowych projekty są zwykle efektem strategii państwa w danym obszarze gospodarki. To, kto jest stroną inicjującą projekt, ma duży wpływ na jego budżet oraz losy w kolejnych etapach zarządzania projektem. Jeśli jest to zarząd firmy, należy się spodziewać z góry przyznanych pieniędzy na realizację celów projektu. Szeregowym pracownikom lub członkom stowarzyszeń pozarządowych pozostaje szukać źródeł pozyskania funduszy, czyli podmiotu nazywanego w zarządzaniu projektem sponsorem projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rysunku nr 1 przedstawione są etapy projektu w kolejności chronologicznej. Kierunki strzałek oznaczają postępowanie prac w ramach projektu. Choć główny kierunek następowania po sobie etapów projektu należy czytać zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, to jednak w wielu sytuacjach konieczny jest powrót do poprzedniego etapu, aby dokonać stosownych poprawek. Jak widać, w prawie każdym przypadku może zaistnieć konieczność zmiany istniejących założeń i celów, zmiana planu lub sposobu realizacji projektu.

 Rysunek nr 1. Etapy projektu

Każdy projekt zaczyna się zwykle od ustalenia odbiorców projektu i ich potrzeb. To podręcznikowe podejście nie jest ani teoretyczne, ani trudne. Jakiekolwiek efekty przewidujemy w wyniku działań projektowych, mają one swoich odbiorców. Mogą to być klienci, pracownicy naszej firmy, my sami, mieszkańcy regionu, w którym działa firma itp.

Polecamy serwis: Zatrudnianie i zwalnianie


Drugim etapem jest wybór celów projektu. Ponieważ projekt ze swojej definicji powinien być niepowtarzalny, często te cele trzeba ustalić zupełnie „od zera”, nie mając żadnych wytycznych ani doświadczeń z przeszłości. Jednak kolejne kampanie promocyjne (projekt), rozpoczynanie sprzedaży nowego produktu (projekt), zmiany struktury organizacyjnej (projekt) są w jakimś stopniu podobne do siebie. Dlatego po pewnym czasie można stworzyć w firmie katalog celów, z których dużo łatwiej wybrać ten właściwy i po pewnych, stosownych modyfikacjach uznać go za cel tego właśnie projektu.

Etap planowania struktury, sposobu komunikacji, potrzebnych zasobów oraz procedur działania jest najbardziej czasochłonny i najtrudniejszy. W tym momencie często występuje pokusa, by go ominąć albo wykonać tylko częściowo. Oczywiście, można tak zrobić, ale trzeba być świadomym, że wcześniej czy później będzie trzeba nadrobić zaległości i ta praca i tak będzie musiała być wykonana! Warto pamiętać, że plan jest po to, aby go zmieniać. Inaczej zamiast sukcesu pojawi się świetnie zaplanowana porażka.

Polecamy również: Jak zarządzać nowo przejętym zespołem?

Na etapie realizacji wraca się wielokrotnie do etapu planowania, zmieniając szczegóły dotyczące wykonania, czasu poszczególnych czynności, wykorzystania zasobów itp. Ten etap nie może też odbywać się bez równoczesnego kontrolowania działań. Mimo że na rysunku jest kolejny, piąty etap, to kontrola operacyjna powinna mieć miejsce „wystarczająco często”, poważnie mówiąc: codziennie. Po zakończeniu projektu następuje etap kontroli efektów projektu. Może on trwać dość długo, np. po wprowadzeniu zmian w strukturze organizacyjnej może zająć to pół roku.

Na koniec warto zawsze ocenić projekt całościowo - zarówno gdy zakończył się sukcesem, jak i porażką. To znów wymaga czasu i gdy na horyzoncie są kolejne projekty (a jeszcze kilka właśnie trwa), trudno zmobilizować się do rzetelne oceny właśnie zakończonego projektu. Jednak im więcej wniosków wyciągniemy w tym momencie, tym mniej pracy czeka nas przy kolejnych, podobnych działaniach.

Co powinien wiedzieć menedżer projektu

Wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem dzieli się na dziewięć obszarów:

  • integracja zadań, czyli całościowe spojrzenie na projekt i uwzględnienie wszystkich możliwych czynności z nim związanych,
  • zarządzanie zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań i ustalania wzorców ich wykonania,
  • zarządzanie czasem swoim i podwładnych, uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności managera projektu,
  • zarządzanie zaopatrzeniem, czyli podejmowanie decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji wśród ofert dostawców,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu,
  • komunikacja międzyludzka,
  • dbanie o jakość wykonania zadań projektowych,
  • zarządzanie kosztami projektu,
  • ocena ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.

Zarządzanie projektem budzi często sprzeczne uczucia, a managerowie projektu stają przed dużymi wyzwaniami wynikającymi z presji czasu, wymagań sponsorów projektu, jasno określonego budżetu i kwalifikacji zespołów projektowych. Mimo tych trudnych warunków działania, uważają oni, że podstawową zaletą tworzenia projektów w firmie lub organizacji jest to, że pozwalają one ustabilizować sposób pomiaru sukcesu, rozpoznawać rzeczywiste oczekiwania i potrzeby klienta oraz realizować strategiczne plany organizacji. Efektywnie zrealizowany projekt jest także źródłem satysfakcji dla nich samych z tworzenia czegoś niepowtarzalnego.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 300 zł do 1200 zł: tyle wyniesie bon energetyczny. Od czego będzie zależeć jego wysokość?

Od 300 zł do 1200 zł – taką wartość ma mieć bon energetyczny wypłacany gospodarstwom domowym w drugim półroczu 2024 r. Cena prądu dla gospodarstw domowych wyniesie 500 zł za MWh.

Wczasy pod gruszą 2024 r.: Ile w budżetówce, firmach prywatnych. Jak u nauczycieli? Ile u mundurowych?
Igrzyska olimpijskie za mniej niż 100 dni! Polscy sportowcy będą walczyli o medale ale też o olimpijską emeryturę

Gdzie odbędą się igrzyska olimpijskie w 2024 roku? Ile obecnie trwają igrzyska olimpijskie? Kiedy odbędą się najbliższe igrzyska olimpijskie? Jakie dyscypliny na igrzyskach? Gdzie będą igrzyska 2028? Ile wynosi emerytura olimpijska w 2024? Komu przysługuje emerytura olimpijska?

Rząd: 10 dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego dla opiekunek. Pracownicy: My też chcemy 36 dni urlopu

Opiekunowie pracujący w żłobkach otrzymają przywilej w postaci 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego rocznie. Wywołało to reakcję innych pracowników "My też chcemy 36 dni urlopu wypoczynkowego rocznie".

REKLAMA

2 dni lub 16 godzin za połowę wynagrodzenia. Pracodawca nie może odmówić

Pracownik może wykorzystać zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w określonych sytuacjach. Kodeks pracy wymienia pilne sprawy rodzinne spowodowane chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.

Prace interwencyjne PUP - co to? Jakie to korzyści dla pracodawcy i bezrobotnego?

Czym są prace interwencyjne z PUP? Dlaczego warto skorzystać z tego wsparcia z urzędu pracy? Jakie korzyści ma bezrobotny, a jakie pracodawca? Ile wynosi refundacja wynagrodzenia?

1780,96 zł brutto do 19 kwietnia 2024 r. dla tej grupy emerytów

W piątek, 19 kwietnia 2024 r., na konta 6,6 mln emerytów trafi ponad 11 mld złotych. Tego dnia ZUS przeleje kolejną transzę trzynastych emerytur.

Policjant chciał uzyskać dodatkowy płatny urlop bo pracował gdy był smog. Czy uzyskał?

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach toczyła się ciekawa sprawa, która trafiła tam na skutek wniesienia przez policjanta A.K. skargi na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji. Dlaczego policjant wniósł skargę? Ponieważ decyzja nie była wydana po jego myśli. Mianowicie Komendant nie przyznał policjantowi dodatkowego płatnego urlopu, o który ten wnosił. Policjant chciał dostać urlop ze względu, na jego zdaniem, pracę w szkodliwych dla zdrowia warunkach - gdy stężenie SMOGU było wysokie.

REKLAMA

Zmiany w kodeksie pracy co do BHP - dotyczą wielu branż

To będzie nie mała rewolucja dla takich branż i rodzajów pracy jak: praca przy produkcji i stosowaniu pestycydów, produkcji i przetwórstwie tworzyw sztucznych, w przemyśle gumowym, farmaceutycznym, metalurgicznym, kosmetycznym, w budownictwie, w placówkach ochrony zdrowia, w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i warsztatach samochodowych. Dlaczego? Ponieważ Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało kolejny już projekt zmian w zakresie prawa pracy. Tym razem chodzi o pewne czynniki oraz procesy stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników. Trzeba będzie zmienić rejestry prac i pracowników.

Trzęsienie ziemi w Poczcie Polskiej. Tysiące osób ma stracić pracę

Poczta Polska, narodowy operator pocztowy, planuje wprowadzić istotne zmiany w swojej strukturze zatrudnienia i funkcjonowaniu placówek. Według doniesień prasowych, spółka zamierza znacznie ograniczyć liczbę pracowników oraz zmniejszyć liczbę otwartych okienek i skrócić godziny pracy swoich urzędów.

REKLAMA