REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Menedżer projektu cz. 2

Olaf Flak
Menedżer projektu, cz. 2. /Fot. Fotolia
Menedżer projektu, cz. 2. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć od wieków ludzie realizowali projekty - budowali drogi, domy, budowle i wzniecali wojny, wiedza z zarządzania projektami rozwija się od niedawna. Przywódcy, budowniczowie i wielcy architekci od stuleci działali według naczelnej zasady zarządzania projektem - zrób to w wyznaczonym czasie i za zaplanowane pieniądze.

Osoby, które pierwszy raz muszą zmierzyć się z realizacją postawionego przed nimi projektu, mają często wrażenie, że projekty są podobne do zwykłych procesów czy operacji, wykonywanych przez pracowników firmy w ramach ich obowiązków. Różnica między projektem, codzienną pracą wydziałów lub poszczególnych osób w przedsiębiorstwie polega na tym, że operacje są ciągłe, a projekty tymczasowe i unikalne.

Autopromocja

Budżet i terminy

Każdy projekt jest tymczasowym przedsięwzięciem podjętym w celu zaspokojenia określonej potrzeby i tym różni się od typowych działań firmy, że ma określony w czasie początek i koniec. Dodatkowo jego realizacja powinna prowadzić do osiągnięcia krótkoterminowych celów firmy, takich jak wypromowanie nowego produktu, rekrutacja osób do nowo tworzonego działu lub przeprowadzenie corocznych praktyk dla studentów i absolwentów uczelni.

Projekty spotyka się we wszystkich poziomach przedsiębiorstwa. Niektóre firmy i organizacje specjalnie zmieniają swoją strukturę, by jak najefektywniej osiągać swoje cele przy pomocy projektów. Duże firmy, takie jak: Microsoft, Siemens, NASA i IBM stosują zarządzanie projektami do realizacji swoich innowacyjnych planów. Także organizacje rządowe i pozarządowe mają ściśle wytyczony rytm pracy, który jest wyznaczany przez dwa czynniki: budżet i czas.

Zobacz także: Menedżer projektu cz. 1

Etapy projektu

Każdy projekt składa się z sześciu etapów: określenia potrzeb odbiorców, wyboru celu projektu, planowania, realizowania, kontrolowania i oceny projektu. Pomysł na projekt może pochodzić zarówno od zarządu firmy, jak i od szeregowych pracowników lub menedżerów średniego szczebla. W większości organizacji pozarządowych projekty inicjowane są głównie ze strony jej członków, ale dla przykładu w agendach rządowych projekty są zwykle efektem strategii państwa w danym obszarze gospodarki. To, kto jest stroną inicjującą projekt, ma duży wpływ na jego budżet oraz losy w kolejnych etapach zarządzania projektem. Jeśli jest to zarząd firmy, należy się spodziewać z góry przyznanych pieniędzy na realizację celów projektu. Szeregowym pracownikom lub członkom stowarzyszeń pozarządowych pozostaje szukać źródeł pozyskania funduszy, czyli podmiotu nazywanego w zarządzaniu projektem sponsorem projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rysunku nr 1 przedstawione są etapy projektu w kolejności chronologicznej. Kierunki strzałek oznaczają postępowanie prac w ramach projektu. Choć główny kierunek następowania po sobie etapów projektu należy czytać zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, to jednak w wielu sytuacjach konieczny jest powrót do poprzedniego etapu, aby dokonać stosownych poprawek. Jak widać, w prawie każdym przypadku może zaistnieć konieczność zmiany istniejących założeń i celów, zmiana planu lub sposobu realizacji projektu.

 Rysunek nr 1. Etapy projektu

Każdy projekt zaczyna się zwykle od ustalenia odbiorców projektu i ich potrzeb. To podręcznikowe podejście nie jest ani teoretyczne, ani trudne. Jakiekolwiek efekty przewidujemy w wyniku działań projektowych, mają one swoich odbiorców. Mogą to być klienci, pracownicy naszej firmy, my sami, mieszkańcy regionu, w którym działa firma itp.

Polecamy serwis: Zatrudnianie i zwalnianie


Drugim etapem jest wybór celów projektu. Ponieważ projekt ze swojej definicji powinien być niepowtarzalny, często te cele trzeba ustalić zupełnie „od zera”, nie mając żadnych wytycznych ani doświadczeń z przeszłości. Jednak kolejne kampanie promocyjne (projekt), rozpoczynanie sprzedaży nowego produktu (projekt), zmiany struktury organizacyjnej (projekt) są w jakimś stopniu podobne do siebie. Dlatego po pewnym czasie można stworzyć w firmie katalog celów, z których dużo łatwiej wybrać ten właściwy i po pewnych, stosownych modyfikacjach uznać go za cel tego właśnie projektu.

Etap planowania struktury, sposobu komunikacji, potrzebnych zasobów oraz procedur działania jest najbardziej czasochłonny i najtrudniejszy. W tym momencie często występuje pokusa, by go ominąć albo wykonać tylko częściowo. Oczywiście, można tak zrobić, ale trzeba być świadomym, że wcześniej czy później będzie trzeba nadrobić zaległości i ta praca i tak będzie musiała być wykonana! Warto pamiętać, że plan jest po to, aby go zmieniać. Inaczej zamiast sukcesu pojawi się świetnie zaplanowana porażka.

Polecamy również: Jak zarządzać nowo przejętym zespołem?

Na etapie realizacji wraca się wielokrotnie do etapu planowania, zmieniając szczegóły dotyczące wykonania, czasu poszczególnych czynności, wykorzystania zasobów itp. Ten etap nie może też odbywać się bez równoczesnego kontrolowania działań. Mimo że na rysunku jest kolejny, piąty etap, to kontrola operacyjna powinna mieć miejsce „wystarczająco często”, poważnie mówiąc: codziennie. Po zakończeniu projektu następuje etap kontroli efektów projektu. Może on trwać dość długo, np. po wprowadzeniu zmian w strukturze organizacyjnej może zająć to pół roku.

Na koniec warto zawsze ocenić projekt całościowo - zarówno gdy zakończył się sukcesem, jak i porażką. To znów wymaga czasu i gdy na horyzoncie są kolejne projekty (a jeszcze kilka właśnie trwa), trudno zmobilizować się do rzetelne oceny właśnie zakończonego projektu. Jednak im więcej wniosków wyciągniemy w tym momencie, tym mniej pracy czeka nas przy kolejnych, podobnych działaniach.

Co powinien wiedzieć menedżer projektu

Wiedzę oraz umiejętności z zarządzania projektem dzieli się na dziewięć obszarów:

  • integracja zadań, czyli całościowe spojrzenie na projekt i uwzględnienie wszystkich możliwych czynności z nim związanych,
  • zarządzanie zakresem zadań, co w praktyce oznacza umiejętność delegowania zadań i ustalania wzorców ich wykonania,
  • zarządzanie czasem swoim i podwładnych, uznawane za jedną z ważniejszych umiejętności managera projektu,
  • zarządzanie zaopatrzeniem, czyli podejmowanie decyzji w sprawach zakupów nowych urządzeń i wyszukiwania okazji wśród ofert dostawców,
  • zarządzanie zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz sprawowania funkcji lidera tego zespołu,
  • komunikacja międzyludzka,
  • dbanie o jakość wykonania zadań projektowych,
  • zarządzanie kosztami projektu,
  • ocena ryzyka towarzyszącego realizacji projektu.

Zarządzanie projektem budzi często sprzeczne uczucia, a managerowie projektu stają przed dużymi wyzwaniami wynikającymi z presji czasu, wymagań sponsorów projektu, jasno określonego budżetu i kwalifikacji zespołów projektowych. Mimo tych trudnych warunków działania, uważają oni, że podstawową zaletą tworzenia projektów w firmie lub organizacji jest to, że pozwalają one ustabilizować sposób pomiaru sukcesu, rozpoznawać rzeczywiste oczekiwania i potrzeby klienta oraz realizować strategiczne plany organizacji. Efektywnie zrealizowany projekt jest także źródłem satysfakcji dla nich samych z tworzenia czegoś niepowtarzalnego.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    ZUS: Od 1 kwietnia 2024 r. wyższe kwoty odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

    1 kwietnia 2024 r. zwiększą się kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzyma 1431 zł. W razie śmierci ubezpieczonego kwota jednorazowego odszkodowania dla małżonka lub dziecka wzrośnie do 128799 zł.

    Najbardziej poszukiwany zawód w Polsce! Sprawdź, kogo poszukują pracodawcy.

    Jaki zawód jest najbardziej poszukiwany w Polsce? Kogo na polskim rynku pracy brakuje nawet bardziej niż kierowców i informatyków? Kompetencje tych pracowników są niezbędne do uruchamiania nowych, dużych inwestycji.

    Pracownicy urzędów państwowych. Będą nowe przepisy o czasie pracy w urzędach

    Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.

    Decyzja o potrzebie wsparcia – kto wydaje i ile się czeka?

    Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o potrzebie wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek?

    REKLAMA

    Pracownicy domowi i globalny kryzys opiekuńczy nad osobami niepełnosprawnymi i starszymi

    Rośnie globalne zapotrzebowanie na płatną opiekę, czy to nad osobami starszymi czy nad osobami niepełnosprawnymi. Coraz więcej państw na całym świecie, w tym szczególnie w UE boryka się z kryzysem opiekuńczym. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) szacuje, że kobiety stanowią trzy czwarte z 75,6 miliona pracowników domowych na całym świecie. Konieczne jest zapewnienie im ochrony w zatrudnieniu, w tym ochrony ubezpieczeniowej. MOP alarmuje o implementację przepisów. Praca domowa jest w dalszym ciągu niedoceniana i niedostrzegana oraz że w znacznej części jest wykonywana przez kobiety i dziewczęta, z których wiele jest migrantkami lub członkami społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji i które są w szczególny sposób narażone na łamanie praw człowieka i pracownika, molestowanie seksualne czy dyskryminację. Czas to zmienić!

    Kolejne podwyżki w budżetówce. Jakie będą wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych?

    Wzrosną wynagrodzenia pracowników podmiotów leczniczych. Minimalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego tych pracowników będą wynosiły od 4190 zł do 4640 zł. Natomiast maksymalne kwoty wynagrodzenia zasadniczego będą wynosiły od 6000 zł do 12720 zł.

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie - przepis na sukces z 6 składników

    Wysoko wrażliwi w pracy i biznesie nie mają łatwo. Mogą jednak przekuć swoją ponadprzeciętną wrażliwość w atut. Oto przepis na sukces dla osób wysoko wrażliwych od psycholog Aleksandry Kolińskiej. Potrzebujesz tylko 6 składników.

    Podwyżki w budżetówce. Nowelizacja przepisów o wynagradzaniu pracowników administracji rządowej i innych jednostek

    Szykują się podwyżki dla kolejnych grup pracowników budżetówki. Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafił zapis o kolejnym projekcie rozporządzenia. Chodzi o rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    REKLAMA

    Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku
    Rozliczanie freelancera – praktyczne przykłady

    Rozliczanie freelancera przy umowie zlecenie i umowie o dzieło - jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Jak rozliczać podatkowo freelancera z zagranicy?

    REKLAMA